TY - JOUR JF - sjimu JO - J. Ilam Uni. Med. Sci. VL - 23 IS - 2 PY - 2015 Y1 - 2015/7/01 TI - Effectiveness of art Therapy Based on Painting Therapy to Reduce Anxiety of Children with Stuttering TT - اثربخشی هنر‌درمانی بر پایه نقاشی‌ درمانی در کاهش اضطراب کودکان دچار لکنت زبان N2 - مقدمه: هنردرمانی روشی خلاق برای رشد و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و هیجانی اشخاص می ‌باشد. متاسفانه، مطالعه‌ ای در زمینه اثربخشی هنردرمانی در کاهش مشکلات روانی افراد دچار لکنت زبان یافت نشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هنردرمانی بر پایه نقاشی درمانی در کاهش اضطراب کودکان دچار لکنت زبان انجام گرفت. مواد و روش ‌ها: طرح پژوهش حاضر از نوع ‌نیمه آزمایشی(پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل) بود. نمونه آماری شامل 30 کودک دچار لکنت زبان بود که با استفاده از روش نمونه‌ گیری در دسترس از مراکز گفتار‌درمانی شهر تبریز انتخاب و افراد بصورت تصادفی به دو گروه به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تخصیص داده شدند (120=N). برای سنجش اضطراب، از آزمون اضطراب کودکان اسپنس(1997) استفاده شد. گروه آزمایشی طی 12 جلسه 30 دقیقه ‌ای(دو بار در هفته) با نظارت درمانگر به نقاشی آزاد پرداختند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم ‌افزار SPSS 19 انجام گردید و آزمون آماری تحلیل کواریانس یک طرفه استفاده شد. یافته‌ های پژوهش: نتایج بیانگر این بود که بین میانگین نمرات پس آزمون و پیگیری گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌ داری وجود داشت (P<0.001). بحث و نتیجه‌ گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که هنردرمانی بر پایه نقاشی‌ درمانی، روش موثری در کاهش اضطراب کودکان دچار لکنت زبان می‌ باشد. درمانگران می ‌توانند از نقاشی درمانی در کنار دیگر روش‌‌های درمانی برای کاهش اضطراب این کودکان بهره ببرند. SP - 53 EP - 60 AU - Jangi, shahla AU - Shirabadi, Aliakbar AU - Jani, Setareh AU - Pouresmali, Asghar AD - Tabriz University KW - Art therapy KW - Painting therapy KW - Anxiety KW - Stuttering UR - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1757-fa.html ER -