%0 Journal Article %A Menati, R %A niazi, m %A Menati, w %A Ezati, Y %T in Ilam high school students Examining relationships of creativity and its dimensionswith mental health %J Journal of Ilam University of Medical Sciences %V 22 %N 6 %U http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1448-fa.html %R %D 2015 %K creativity, mental health, fle-xibility, fluency, %X مقدمه: بر اساس مطالعات گوناگون خلاقیت و مولفه های آن از جمله عوامل مهم در سلامت روانی افراد می باشند، بر این اساس هدف از این پژوهش بررسی رابطه خلاقیت و مولفه های آن با سلامت روان در دانش آموزان دبیرستان های استان ایلام بود. مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دبیرستان های استان ایلام در سال تحصیلی 91-90 بوده است که تعداد 348 دانش آموز(187 پسر و 161 دختر) به شیوه نمونه‌ گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسش نامه‌ های استاندارد خلاقیت و سلامت روانی(GHQ-28) را تکمیل نمودند. داده‌ های حاصل از پرسش نامه با استفاده از نرم افزار SPSS vol.16 و آزمون های آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری به روش ورود و گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش: نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که به طور کلی خلاقیت و مولفه های آن می‌ توانند 35 درصد واریانس سلامت روانی در دانش آموزان را پیش ‌بینی کنند. به علاوه انعطاف پذیری و سیالی به ترتیب بهترین پیش بین برای واریانس سلامت روانی در دانش آموزان دبیرستانی می باشد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نقش خلاقیت و مولفه های آن بر سلامت روانی در دانش آموزان استفاده از یک مجموعه برنامه آموزشی توسط متخصصان مجرب در پیشگیری از مسائل روان شناختی توصیه می شود. %> http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1448-fa.pdf %P 152-158 %& 152 %! %9 Research %L A-10-1329-1 %+ %G eng %@ 1563-4728 %[ 2015