%0 Journal Article %A Nouri, A %A Hosseini, M A %T Investigating the Effect of Training Workplace Organization Technique on Workplace Arrangement in Operation Rooms of Isfahan’s Shahid Beheshti Hospital in 2013 %J Journal of Ilam University of Medical Sciences %V 22 %N 6 %U http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1318-fa.html %R %D 2015 %K workplace organization, work-place arrangement, nurse, 5S., %X مقدمه: محیط کار بالین یکی از اجزای تشکیل دهنده حرفه پرستاری است که در صورت مطلوب بودن می تواند به عملکرد مناسب و پیامد مطلوب منجر شود. آموزش شیوه سازماندهی محیط کار می تواند باعث افزایش کیفیت مراقبت ارائه شده به بیمار و رضایت کاری پرستاران گردد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش تکنیک 5S بر میزان آراستگی محیط کار در بیمارستان شهید بهشتی اصفهان انجام شده است. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه شبه تجربی از نوع قبل و بعد است که با مشارکت 22 نفر از کارکنان پرستاری اتاق عمل بیمارستان شهید بهشتی اصفهان در سال 1392 انجام شده ‌است. برای گردآوری اطلاعات در این پژوهش از دو ابزار پرسش نامه آراستگی محیط کار(که توسط کارکنان تکمیل گردید) و دیگری چک لیست ممیزی 5S(که توسط پژوهشگران تکمیل شد) استفاده گردید. آموزش کارکنان در رابطه با تکنیک ساماندهی محیط کار در سه جلسه به صورت کارگاه برگزار گردید. قبل و یک ماه بعد از آموزش تکنیک 5S به کارکنان، داده‌ ها مجدداً گردآوری و با آزمون ‌های آماری شاپیرو ویلک و تی زوجی تحلیل شد. یافته های پژوهش: بر اساس یافته های حاصل از این مطالعه، نمره ممیزی 5S قبل از مداخله 2/3 و بعد از مداخله 6/4 بوده‌ است. میانگین نمره آراستگی کلی محیط کار از دیدگاه پرسنل پرستاری قبل از آموزش با 72/77 و انحراف معیار 38/25 و بعد از آموزش 22/93 با انحراف معیار 42/27 بود. با آزمون تی زوجی بین میانگین نمرات آراستگی محیط کار اتاق عمل قبل و بعد از آموزش تکنیک 5S اختلاف معناداری وجود داشت.(P=0.04) بحث و نتیجه ‌گیری: آموزش تکنیک ساماندهی محیط کار می تواند باعث افزایش آراستگی محیط کاری اتاق عمل بیمارستان گردد بنا بر این استفاده از تکنیک ‌های بهبود کیفیت از جمله 5S در اتاق عمل بیمارستان‌ ها توصیه می گردد. %> http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1318-fa.pdf %P 51-59 %& 51 %! %9 Research %L A-10-1216-2 %+ University of Social Welfare & Rehabilitation Science %G eng %@ 1563-4728 %[ 2015