:: دوره 32، شماره 2 - ( 3-1403 ) ::
جلد 32 شماره 2 صفحات 65-55 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ اثربخشی درمان ارتقای کیفیت زندگی و درمان هیجان‌مدار بر انعطاف‌پذیری کنشی و نشاط افراد مبتلا به سوگ ناشی از کووید 19
فاطمه سلطانی1 ، شهناز خالقی پور* 2، مریم بهرامی نیا1
1- گروه روان‌شناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران
2- گروه روان‌شناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران ، shkhaleghipour@yahoo.com
چکیده:   (133 مشاهده)
مقدمه: کیفیت زندگی افرادی که سوگ را در بحران کرونا تجربه کردهاند، قابل‌توجه است؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان ارتقای کیفیت زندگی و درمان هیجان‌مدار بر انعطاف‌پذیری کنشی و نشاط افراد مبتلا به سوگ ناشی از کووید 19 انجام شد.
مواد و روش­ها: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیشآزمونپسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. در سال 1400، تعداد 30 نفر مبتلا به سوگ با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در سه گروه درمان ارتقای کیفیت زندگی، درمان هیجانمدار و گروه کنترل قرار گرفتند. دادهها با پرسش‌نامۀ انعطاف‌پذیری کنشی و شادکامی آکسفورد جمعآوری گردید. گروه آزمایش اول درمان هیجانمدار (لزلی گرینبرگ، 2012) و گروه آزمایش دوم درمان ارتقای کیفیت زندگی (فریش، 2006)، هرکدام 8 جلسۀ 90 دقیقهای را دریافت کردند. تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس با نرم¬افزار SPSS vol.27، انجام شد.
یافته ­های پژوهش: نتایج نشان داد، هر دو درمان هیجانمدار و درمان ارتقای کیفیت زندگی بر انعطاف‌پذیری کنشی و نشاط تأثیر مثبتی داشته است ولی اثربخشی درمان ارتقای کیفیت زندگی بر نشاط افراد مبتلا به سوگ بیشتر بوده است.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی هر دو درمان بر انعطاف‌پذیری کنشی و اثربخشی درمان ارتقای کیفیت زندگی بر نشاط افراد مبتلا به سوگ، روان‌درمانگران میتوانند از هر دو درمان برای ارتقای کیفیت زندگی و نشاط افراد دارای تجربۀ سوگ بهره ببرند.
واژه‌های کلیدی: درمان ارتقای کیفیت زندگی، درمان هیجانمدار، انعطاف‌پذیری کنشی، نشاط
متن کامل [PDF 1146 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1402/7/25 | پذیرش: 1402/11/23 | انتشار: 1403/3/15
فهرست منابع
1. Eisma MC, Tamminga A. Grief before and during the COVID-19 pandemic: multiple group comparisons. J Pain Symptom Manage 2020;60: e1-e4. doi: 10.1016/j.jpainsymman.2020.10.004.
2. Ahmadi B, Foroushani AR, Tanha N, Abad AM, Asadi H. Study of Functional Vulnerability Status of Tehran Hospitals in Dealing with Natural Disasters. Electron Physician. 2016; 8:3198-3204. doi: 10.19082/3198.
3. Vizniuk I, Bilan L, Tsokur O, Rozheliuk I, Podkovyroff N, Symonenko T. Psychosomatic Health as a Factor of Human Social Adaptation in the Postmodern Society. Postmod Open 2021; 12: 54-73. doi:10.18662/po/12.1/245.
4. Muridi SA. Comparison of resilience of female and male students of ahvaz university of medical scinces. Ahvaz Islamic Azad Bachelor Thesi, 2009.
5. Talebzade Shoshtari L, Mazginejad s. Social happiness and its decisive factors (A case study in Birjand). Social-Cultural Studies Khorasan 2021; 16: 33-60. doi: 10.22034/fakh.2021.267188.1445.
6. Sardella A, Lenzo V, Bonanno GA, Basile G, Quattropani MC. Expressive Flexibility and Dispositional Optimism Contribute to the Elderly's Resilience and Health-Related Quality of Life during the COVID-19 Pandemic. Int J Environ Res Public Health 2021 ;18:1698. doi: 10.3390/ijerph18041698.
7. Greenberg LJ, Warwar SH, Malcolm WM. Differenthal effect of emotion focused therapy and psychoeducation in facilitating forgiveness and letting go of emotional injuries. J Couns Psychol 2008; 55: 185-196. doi:10.1037/0022-0167.55.2.185.
8. Elliott R, Macdonald J. Relational dialogue in emotion‐focused therapy. J Clin Psychol 2021; 77: 414-28 doi: 10.1002/jclp.23069.
9. Davis PS, Edwards KJ, Watson TS. Using Process-Experiential/Emotion-Focused therapy techniques for identity integration of gief among third culture kids. JHC 2015; 54:170-86. doi:10.1002/johc.12010.
10. Hosseini Ardakani A. The Effectiveness of Emotion-Based Therapy on Social Anxiety and Interpersonal dependence of Women Referred to Health Houses. JNIP 2020; 4:1-11.
11. Schelhorn I, Schlüter S, Paintner K, Shiban Y, Lugo R, Meyer M, et al. Emotions and emotion up-regulation during the COVID-19 pandemic in Germany. PLoS One 2022 ;17:e0262283. doi: 10.1371/journal.pone.0262283.
12. Ezazi Bojnourdi E, Ghadampour S, Moradi Shakib A, Ghazbanzadeh R. Predicting Corona Anxiety based on Cognitive Emotion Regulation Strategies, Health Hardiness and Death Anxiety in Diabetic Patients. IJPN 2020; 8 :34-44.
13. Kroska EB, Roche AI, Adamowicz JL, Stegall MS. Psychological flexibility in the context of COVID-19 adversity: Associations with distress. J Contextual Behav Sci 2020; 18: 28-33. doi: 10.1016/j.jcbs.2020.07.011.
14. Ghafouri S, Syadi M, Michael B. Farishs positive psychological application of therapy theory: an analytical review of psychotherapy to improve the quality of life, National Research and lnnovation conference in psychology, third wave therapeutic services agency, babol. 2019.
15. Sohaili S. Khalili R. Improving health, productivity, health literavy and lifestyle in dealing with covid-19. The 6th lnternatinal conferende on Health, Treatment and Helth promotion. 2022.
16. Javidnia S, Mojtabaei M, Bashardost S. Comparison of the effect of emotion-focused therapy and mindfulness-based cognitive therapy on emotion regulation in women with Covid-19 grief disorder. IJPN 2022; 9:1-13.
17. Mirkamali FK, hosravi S, Shaygan M, Imani F, Karimi Afshar E. The effectiveness of positive psychology training on cognitive acceptance and psychological toughness of nurses. JNE 2021; 10:1-10.
18. TimkoOlson ER, Hansen MM, Vermeesch A. Mindfulness and Shinrin-Yoku: Potential for Physiological and Psychological Interventions during Uncertain Times. Int J Environ Res Public Health 2020; 17: 9340. doi: 10.3390/ijerph17249340.
19. Fathi D. Effectiveness of cognitive behavioral therapy on emotional intelligence, depression and death anxiety of the elderly with bereavement experience. Master's thesise Mohaghegh Ardabili. 2014.
20. Nasir M, Naderi F. The Relationship Religious Beliefes, and Resilience with optimism in female high school students. JWC 2014; 6: 47-59.(Persian)
21. Alipoor A, Noorbala AA. Preliminary Evaluation of the Validity and Reliability of the Oxford Happiness Questionnaire in Students in the Universities of Tehran. IJPCP 1999; 5 :55-66.
22. Keramani Mamazandi Z, Alami F, Hosseini H, Alikhani Khamsi A. Predicting Happiness by knowing thinking styles, creativity and emotional regulation strategies in students. JONAPTE 2021; 5: 1-10.(Persian).

Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1402.043


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 2 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها