:: دوره 32، شماره 4 - ( 7-1403 ) ::
جلد 32 شماره 4 صفحات 12-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین ارتباط فشار روانی ادراک‌شده با اضطراب ناشی از کووید-19 در دانشجویان و کارکنان بهداشتی-درمانی
زیبا محمدی1 ، معصومه نجفی1 ، علی اکبر زارعی2 ، محبوبه اخلاقی3 ، زینب مکوندی* 4
1- گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، ایران
2- مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی، دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، ایران
3- کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، ایران ، zeinabmakvandi@gmail.com
چکیده:   (309 مشاهده)
مقدمه: در زمان همه‌گیری یک بیماری، علاوه بر تهدید جدی برای سلامت جسمی افراد آسیب‌پذیر، ترس از بیماری و ترس از مرگ در کنار آشفتگی‌های روزمره موجب می‌شود تا افراد سالم نیز با اضطراب و استرس بیماری درگیر گردند و دچار اختلالات روان‌شناختی شوند. در این میان، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و دانشجویان علوم پزشکی، گروه‌هایی از افراد جامعه هستند که وضعیت بهداشت ‌روان آنان می‌تواند توسط این همه‌‌گیری‌‌ها در معرض خطر قرار گیرد؛ بنابراین، مطالعۀ حاضر با هدف تعیین ارتباط فشار روانی ادراک‌شده با اضطراب ناشی از کووید-19 در دانشجویان و کارکنان بهداشتی- درمانی شاغل در دانشکدۀ علوم پزشکی اسدآباد انجام شد.
مواد و روش­ها: طی مطالعه‌ای توصیفی_تحلیلی، 113 نفر از دانشجویان و 85 نفر از کارکنان بهداشتی- درمانی شاغل دانشکدۀ علوم پزشکی اسدآباد در سال 1399، به روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی با تخصیص متناسب بررسی گردیدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی، مقیاس اضطراب بیماری کرونای علیپور و نسخۀ 14 سؤالی مقیاس استرس ادراک‌شدۀ کوهن بود. داده‌ها پس از گردآوری با استفاده از نرم‌افزار SPSS vol.26 تجزیه‌وتحلیل شدند. برای بررسی ارتباطات و مقایسۀ میان داده‌ها از آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون ناپارامتری من‌ویتنی با سطح معنی‌داری آلفای کمتر از 05/0 استفاده گردید.
یافته ­های پژوهش: میانگین کلی فشار روانی ادراک‌شدۀ کارکنان (29/9±25/22) و دانشجویان (35/9±90/23) نزدیک به حد متوسط و میانگین کلی اضطراب ناشی از کووید-19 در هر دو گروه در سطح خفیف (کارکنان: 85/10±36/16 و دانشجویان: 15/10±24/15) بود؛ همچنین میان فشار روانی ادراک‌شده و اضطراب ناشی از کووید-19 در هردو گروه کارکنان (P=0.00، r=0.55) و دانشجویان (P=0.00، r=0.37) رابطۀ آماری مثبت و معنی‌داری وجود داشت؛ اما مقایسۀ میزان فشار روانی ادراک‌شده کارکنان بهداشتی-درمانی با دانشجویان تفاوت آماری معنی‌داری را در دو گروه نشان نداد (P=0.08). این مقایسه برای میزان اضطراب ناشی از کووید-19 در دو گروه نیز معنی‌دار نبود (P=0.58).
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که هر دو گروه کارکنان بهداشتی-درمانی و دانشجویان تقریباً میزان مشابهی از فشار روانی و اضطراب را تجربه کردند؛ همچنین با افزایش میزان اضطراب ناشی از کووید-19 در نمونه‌های پژوهش، فشار روانی ادراک‌شده نیز افزایش یافت و برعکس؛ بنابراین، به‌کارگیری روان‌پزشکان و روان‌شناسان و حضور فعال آنان در مراکز درگیر با کووید-19، ارائۀ رایگان مشاورۀ روان به کارکنان بهداشتی- درمانی و دانشجویان دچار مشکل، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های بازآموزی مهارت‌های تاب‌آوری و حل مسئله توصیه می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: فشار روانی ادراک‌شده، اضطراب ناشی از کووید-19، کارکنان بهداشتی-درمانی، دانشجویان، همبستگی
متن کامل [PDF 1475 kb]   (190 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت عمومی
دریافت: 1402/7/15 | پذیرش: 1402/11/18 | انتشار: 1403/7/1
فهرست منابع
1. Tavakoli A, Vahdat K, Keshavarz M. Novel Coronavirus Disease 2019(COVID-19): An Emerging Infectious Disease in the 21st Century. Iran South Med J 2020;22:432-50. doi:10.29252/ismj.22.6.432
2. Kazeminia M, Jalali R, Vaisi-Raygani A, Khaledi-Paveh B, Salari N, Mohammadi M, et al. Fever and Cough are Two Important Factors in Identifying Patients with the Covid-19: A Meta-Analysis. JMM 2020;22:193-202. doi: 10.30491/JMM.22.2.193.
3. Lasheras I, Gracia-García P, Lipnicki DM, Bueno-Notivol J, López-Antón R, de la Cámara C, et al. Prevalence of Anxiety in Medical Students during the COVID-19 Pandemic: A Rapid Systematic Review with Meta-Analysis. Int J Environ Res Public Health 2020;17:6603. doi: 10.3390/ijerph17186603.
4. Wahyu Ilahi AD, Rachma V, Janastri W, Karyani U. The Level of Anxiety of Students during the Covid-19 Pandemic: Tingkat Kecemasan Mahasiswa di Masa Pandemi Covid-19. Proceding of Inter-Islamic University Conference on Psychology 2021;1. doi: 10.21070/iiucp.v1i1.599.
5. Sarboozi Hosein Abadi T, Askari M, Miri K, Namazi Nia M. Depression, stress and anxiety of nurses in COVID-19 pandemic in Nohe-Dey Hospital in Torbat-e-Heydariyeh city, Iran. JMM 2020;22:526-3. doi:10.30491/JMM.22.6.526.
6. Sepahvand R, Momeni Mofrad M, Taghipour S. Identifying and prioritizing the psychological consequences of the Covid -19virus in nurses. JHOSP 2020;19.
7. WHO. Coronavirus disease (COVID-19).
8. Khademian F, Delavari S, Koohjani Z, Khademian Z. An investigation of depression, anxiety, and stress and its relating factors during COVID-19 pandemic in Iran. BMC Public Health 2021;21:275.doi:10.1186/s12889-021-10329-3.
9. Rahmatinejad P, Yazdi M, Khosravi Z, Shahi Sadrabadi F. Lived Experience of Patients with Coronavirus (Covid-19): A Phenomenological Study. JRPH 2020;14:71-86. doi: 10.52547/rph.14.1.71.
10. Taheri S. A Review on Coronavirus Disease (COVID-19) and What is Known about it. Dep Health 2020;11: 87-93. doi: 10.34172/doh.2020.09.
11. Emre N, Sari T. Evaluation of the Behavior, Anxiety and Stress of University Students in the New Type of Coronavirus Pandemic. Konuralp Med J 2021;13:9-24. doi: 10.18521/ktd.779179.
12. Rahmanian M, Kamali A, Mosalanezhad H, Foroughian M, Kalani N, Hatami N, et al.Anxiety and stress of new coronavirus (COVID-19) in medical personnel. J Arak Univ Med Sci 2021;12:70-80. doi: 10.32598/jams.23.COV.3577.3.( in persian)
13. Sirati Nir M, Karimi L, Khalili R. The Perceived Stress Level of Health Care and Non-health Care in Exposed to COVID-19 Pandemic. IJPCP 2020; 26:294-305. doi: 10.32598/ijpcp.26.3405.1.
14. Ali Shah SM, Mohammad D, Qureshi MF, Abbas MZ, Aleem S. Prevalence, Psychological Responses and Associated Correlates of Depression, Anxiety and Stress in a Global Population, During the Coronavirus Disease (COVID‑19) Pandemic. Community Ment Health J 2021;57:101-10. doi: 10.1007/s10597-020-00728-y.
15. Khodabakhshi-koolaee A. Living in Home Quarantine: Analyzing Psychological Experiences of College Students during Covid-19pandemic. JMM 2020; 22:130-8. doi: 10.30491/JMM.22.2.130.
16. Naser AY, Dahmash EZ, Al-Rousan R, Alwafi H, Alrawashdeh HM, Ghoul I, et al. Mental health status of the general population,healthcare professionals, and university students during 2019 coronavirus disease outbreak in Jordan: A cross-sectional study. Brain Behav 2020; 10: e 01730. doi: 10.1002/brb3.1730.
17. Lee SA. Coronavirus Anxiety Scale: A brief mental health screener for COVID-19 related anxiety. Death Stud 2020; 44: 393-401. doi: 10.1080/07481187.2020.1748481.
18. Shahyad S, Mohammadi MT. Psychological Impacts of Covid-19 Outbreak on Mental Health Status of Society Individuals: A Narrative Review. JMM 2020; 22: 184-92. doi: 10.30491/JMM.22.2.184.
19. Safa F, Anjum A, Hossain S, Islam Trisa T, Fatema Alam S, Rafi M, et al. Immediate psychological responses during the initial period of the COVID-19pandemic among Bangladeshi medical students. Child Youth Serv Rev 2021; 122:105912. doi: 10.1016/j.childyouth.2020.105912
20. Fathi E, Malekshahi Beiranvand F, Hatami Varzaneh A, Nobahari A. Health Care Workers Challenges during Coronavirus Outbreak: The Qualitative Study. RBS 2020; 18: 237-48. doi: ‎ 10.52547/rbs.18.2.237.
21. Saffari M, Vahedian-azimi A, Mahmoudi H. Nurses’ Experiences on Self-Protection when caring for COVID-19 patients. JMM 2020; 22:570-9. doi: 10.30491/JMM.22.6.570.
22. Shadmehr M, Ramak N, Sangani A. The Role of Perceived Mental Stress in the Health of Suspected Cases of COVID-19. J MM 2020; 22: 115-21. doi: 10.30491/JMM.22.2.115.
23. Lai J, Ma S, Wang Y, Cai Z, Hu J, Wei N, et al. Factors Associated With Mental Health Outcomes Among Health Care Workers Exposed to Coronavirus Disease 2019. JAMA Netw Open 2020; 3: e203976. doi: 10.1001/jamanetworkopen.2020.3976.
24. Babaei Z, Azar E, Jafari F, Haghighi AH. The Effect of Perceived Stress on Psychological Distress and Psychological Well-Being with a Mediating Role of Sense of Coherence in Nurses. IJNV 2023; 12: 49-61.
25. Aghbolaghi N, Aghdasi A, Rostami H, Ahangar A. Comparison of the Effectiveness of Group Anger Management Training Based on Cognitive Reconstructing and Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) on Mental Fatigue, Perceived Stress, and Emotion Regulation in Nurses in Urmia. J Instruc Evalu 2022;15: 157-9. doi: 10.30495/jinev.2023.1968878.2780.
26. Vala NH, Vachhani MV, Sorani AM. Study of anxiety, stress, and depression level among medical students during COVID-19 pandemic phase in Jamnagar city. NJPPP 2020; 10: 1043-05. doi: 10.5455/njppp.2020.10.07205202031072020.
27. Alipour A, Ghadami A, Alipour Z, Abdollahzadeh H. Preliminary Validation of the Corona Disease Anxiety Scale (CDAS) in the Iranian Sample. J Health Psychol 2020;8: 163-75. doi: 10.30473/hpj.2020.52023.4756
28. Cohen S, Kamarck T, Mermelstein R. A global measure of perceived stress. JHSB 1983; 24: 385-96. doi: 10.2307/2136404.
29. Behroozi N, Shahani Yeylaq M, Pourseyed M. The relationship between perfectionism, perceived stress and social support with academic burnout. JSFC 2013; 5: 83-102.
30. Fakhri MK, Aslipoor A. The Burnout on Nurses in ICU, Emergency and Surgery at Teaching Hospital Mazandaran University of Medical Sciences and Relationship with Perceived Stress. Tolooe Behdasht 2015; 14: 135-8.
31. Bourion-Bédès S, Tarquinio C, Batt M, Tarquinio P, Lebreuilly R, Sorsana C, Legrand K, Rousseau H, Baumann C. Psychological impact of the COVID-19 outbreak on students in a French region severely affected by the disease: results of the PIMS-CoV 19 study. Psychiatry Res 2021; 295 :113559. doi: 10.1016/j.psychres.2020.113559.
32. Dangi RR, George M. Psychological Perception of Students During COVID-19 Outbreak in India. HTL 2020; 26: 142-4.
33. Aziziaram S, Basharpoor S. The Role of Rumination, Emotion Regulation and Responsiveness to Stress in Predicting of Corona Anxiety (COVID-19) among Nurses. IJNV 2020; 9: 8-18.

Ethics code: IR.ASAUMS.REC.1399.016


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 4 - ( 7-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها