:: دوره 30، شماره 4 - ( 7-1401 ) ::
جلد 30 شماره 4 صفحات 38-27 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ سیاست‌گذاری و استقلال دانشگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقۀ سه
مهدی شعبانی1 ، سعید صفاریان همدانی* 2، رضا یوسفی سعیدآبادی3
1- گروه مدیریت آموزش عالی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2- گروه مدیریت آموزش عالی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، Snhrm3000@yahoo.com
3- گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده:   (685 مشاهده)
مقدمه: سیاست‌گذاری یکی از مباحث اصلی و بنیادین در حوزۀ مدیریت نهادها و سازمان‌ها به‌شمار می‌آید که توجه به فرایند و مؤلفه‌های آن امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است؛ بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ سیاست‌گذاری و استقلال دانشگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقۀ سه است.
مواد و روش ها: پژوهش کاربردی حاضر با رویکرد تلفیقی (کیفی و کمی) در سال 1400 در استان ایلام انجام شد. جامعۀ آماری در بخش کیفی، اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقۀ سه و به‌منظور طرح پرسش‌نامۀ سیاست‌گذاری بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع، تعداد 15 نفر انتخاب شد و در بخش کمی که به بررسی رابطۀ متغیرها بر اساس دیدگاه مشارکت‌کنندگان اختصاص داشت، بر اساس فرمول کوکران، 320 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای از میان مدیران و معاونان واحدها، دانشکده‌ها، مدیران گروه‌ها و اساتید هیئت ‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقۀ سه آمایش آموزش عالی بخش سلامت کشور به‌عنوان نمونۀ آماری انتخاب گردیدند. در بخش کیفی پرسش‌نامه از طریق روش دلفی و در دو دور، نظرات خبرگان از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختاریافتۀ 70 دقیقه‌ای و بررسی مضامین و مطالعۀ مبانی نظری طراحی و نهایی شد. برای جمع‌آوری داده‌ها در بخش کمی، از پرسش‌نامۀ محقق ساختۀ سیاست‌گذاری و استقلال دانشگاهی استفاده گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌‌ها از آزمون‌‌ تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری در قالب نرم‌افزارهای SPSS و PLS استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که در میان ابعاد مختلف سیاست‌گذاری، بعد «ساختار دانشگاه» با مقدار R2=0.927 بیشترین تأثیر را داشت. در میان مؤلفه‌های استقلال دانشگاه نیز، مؤلفۀ استقلال رهبری با مقدار R2=0.942 و ضریب مسیر 971/0 بیشترین تأثیر را نشان داد.
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس ضرایب مسیر، بار عاملی 644/0 میان دو متغیر سیاست‌گذاری و استقلال دانشگاه برقرار شد که بالاتر از حد متوسط و در حد قوی بود و ازآنجا که آمارۀ تی آن برابر 247/16 خارج از بازه (58/2 و 58/2-) قرار دارد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که رابطۀ سیاست‌گذاری بر استقلال دانشگاهی در دانشگاه‌های پزشکی کلان منطقۀ سه مثبت و معنی‌دار بود.
واژه‌های کلیدی: استقلال دانشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی، سیاست‌گذاری، منطقۀ سه
متن کامل [PDF 1620 kb]   (310 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/6/31 | پذیرش: 1400/12/25 | انتشار: 1401/7/15
فهرست منابع
1. Williamson B. Making markets through digital platforms: Pearson, edu-business, and the (e) valuation of higher education. Critical Studies in Education 2021 ;62:50-66. doi.org/10.1080/ 17508487.2020.1737556
2. Brooks R. The construction of higher education students within national policy: a Cross-European comparison. Compare 2021 ;51:161-80. doi.org/ 10.1080/03057925.2019.1604118
3. Hamidifar F, Boroumandfar S, Masoudi M. Educational policy: process, topics and impact. Padina Publications.2021:p 95-110 (Persian)
4. Schofer E, Ramirez FO, Meyer JW. The societal consequences of higher education. Sociology Edu 2021;94:1-9. doi.org/10.1177/0038040720942912
5. Heidari A. Functions of Educational Policy-making in Education System. Public Policy 2020; 6: 261-79. (Persian) doi: 10.22059/jppolicy. 2020.76994
6. Pruvot EB, Estermann T. University autonomy in Europe III. The Scorecard. 2017:76.
7. Shabani M, Niaz azari K, Enayati T. Identifying dimensions of university autonomy in pursuit of transformation and innovation policies in medical sciences education. J Med Cultivation 2019; 28: 24-40(Persian).
8. Aqatabar Roudbari J, Agha Mirzaei T, Barimani K, Yousefi Saeedabadi R. The Study of Academic Independence Gap Based on University Experts. Educ Strategy Med Sci 2017; 10:334-44(Persian).
9. Golafshani A, Salehi M. Presenting a Model for Explaining the Effect of Visionary Leadership on the independence of the Macro Medical Universities of Iran in Region 1 Health Scheme. J Med Cultivation 2019; 28: 114-29 (Persian).
10. Emami GH, Salehi M. The Explanation and Grading of the Dimensions of University Autonomy with Reason Approach at Mazandaran Islamic Azad University. Edu Administration Res 2019; 11: 39-52.
11. Gallagher T. Governance and leadership in education policy making and school development in a divided society. School Leader Manage 2021;41:132-51. doi.org/10.1080/13632434.2021.1887116
12. Lingard B. The changing and complex entanglements of research and policy making in education: issues for environmental and sustainability education. Environ Edu Res 2021;27:498-512. doi.org/10.1080/13504622.2020.1752625
13. Pechmann P, Haase S. How policy makers employ the term quality in higher education policymaking. Scandinavian J Edu Res 2021:1-2. doi.org/10.1080/00313831.2020.1869081
14. Alves DC, Brito ML. Student permanence and university autonomy: The SiSU issue in the context of a state university in the interior of Bahia. Avaliação 2021;26:24-44. doi.org/10.1590/ S1414-40772021000100003
15. Bernasconi A. University autonomy and academic freedom: Contrasting Latin American and US perspectives. High Edu Govern Policy;2:5.
16. Duarte de Krummel M, Bautista-Vallejo JM, Hernández-Carrera RM, Espigares-Pinazo MJ. University autonomy as an educational problema. A historical orientation. Academo 2020;7:89-96. doi.org/10.30545/academo.2020.ene-jun.9.
17. Shaw MA. Public accountability versus academic independence: tensions of public higher education governance in Poland. Studies High Edu 2019;44:2235-48. doi.org/10.1080/03075079.2018.1483910
18. Mosleh Amirdehi H, Neyestani MR, Jahanian I. The role of external evaluation on upgrading the quality of higher education system: Babol University of Medical Sciences case. J Res Plan High Edu 2017; 22: 99-111(Persian).
19. Shirbaigi N, Abdolahzadeh N. Analysis of Educational Policy-Making Discourse in Iranian Higher Education System. Public Policy 2020; 6: 179-200. doi.10.22059/JPPOLICY.2020.77619 (Persian)
20. Ayoubain A, Nasiripour A, Tabibi SJ, Bahadori M. Identification and Prioritization of the Effective Factors on Evidence-Based Decision Making in the Health Policy of Iran. Iran J Health Insur 2019; 2:76-80(Persian).
21. Pourabbasi A, Emami-Razavi S, Kheiry Z, Naghavi Alhosseini S, Larijani B. Explaining the Position of the “Second Step of the Revolution Statement Among upper documents of the Islamic Republic of Iran and the Implementation of its Concepts in the Medical Education System. J Med Cultivation 2019; 28: 1-10 (Persian).
22. Mizrahi S. Performance funding and management in higher education: The autonomy paradox and failures in accountability. Public Perform Manage Rev 2021;44:294-320. doi.org/10.1080/15309576. 2020.1806087
23. Cunningham JA, Menter M. Transformative change in higher education: entrepreneurial universities and high-technology entrepre-neurship. Indus Innov 2021 ;28:343-64. doi.org/10.1080/ 13662716.2020.1763263

Ethics code: 2084838744062451398162299017



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 30، شماره 4 - ( 7-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها