:: دوره 28، شماره 3 - ( 5-1399 ) ::
جلد 28 شماره 3 صفحات 92-80 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل کلیدی موفقیت بلوغ مدیریت دانش در سازمان های بهداشتی درمانی
بهزاد مومنی1 ، غلامعلی احمدی* 2، محمد حسن پرداختچی1
1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران ، Ahmadigholamali6@gmail.com
چکیده:   (2188 مشاهده)
مقدمه: شناسایی عوامل کلیدی موفقیت برای ارزیابی و شناخت وضعیت موجود، استقرار مدیریت دانش و نیل به اهداف سازمانی ضروری است. لذا این پژوهش با هدف شناسایی ­و تعیین عوامل ­کلیدی­ موفقیت بلوغ مدیریت دانش در سازمان ­های بهداشتی و درمانی انجام شده است.
مواد و روش­ ها: این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش آمیخته­ کیفی-کمی انجام شده است. روش نمونه­ گیری در مرحله کیفی، گلوله برفی و روش گردآوری داده ‌ها، پرسش نامه نیمه ­ساختار ­یافته و مصاحبه با 12 نفر از خبرگان مدیریت دانش در علوم پزشکی در شهر تهران بود. برای تحلیل محتوای مصاحبه‌ ها از روش تحلیل محتوای کیفی و برای بررسی پایایی مصاحبه‌ ها از روش باز­­بینی متون، توسط خبرگان و روش توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد. به‌ منظور تحلیل­ آماری، پرسش نامه بسته پاسخ تهیه و با روش نمونه‌ گیری هدفمند بین ۳4 نفر از صاحب ‌نظران سازمان ‌های مورد مطالعه توزیع شد و از آن ‌ها خواسته شد تا گزینه‌ ها را بر اساس طیف لیکرت ارزش ‌گذاری نمایند. برای تحلیل یافته‌ های کمی پژوهش از تحلیل عاملی ­اکتشافی استفاده شد.
یافته ­های پژوهش: با توجه به نتایج این پژوهش 15 متغییر به عنوان عوامل ­کلیدی موفقیت بلوغ مدیریت دانش از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و بر اساس تحلیل ­عاملی 5 عامل رهبری، افراد، فرهنگ، سازمان، ارزشیابی به‌ عنوان عوامل اصلی یا لایه تاثیرگذار بر بلوغ مدیریت دانش استخراج شدند. عامل رهبری بالاترین میزان بار عاملی(889/0) را در بین مولفه‌ های استخراج ‌شده کسب نمود.
بحث و نتیجه­ گیری: در بلوغ مدیریت دانش، بعد اجتماعی یا عوامل نرم در سازمان‌ های بهداشتی درمانی نسبت به بعد فنی یا عوامل سخت از اهمیت بیشتری برخوردار است. نقش رهبری و منابع انسانی چون با سلامت جامعه و افراد سرکار دارند، بیش از سایر عوامل بود و جایگزینی آن ها در کوتاه مدت عملاً امکان پذیر نیست. لذا ضروری است که رویه ای مناسب جهت انتقال و استفاده از دانش افراد در سازمان های بهداشتی درمانی اتخاذ گردد.
 
واژه‌های کلیدی: سازمان، مدیریت خدمات درمانی، مدیریت دانش
متن کامل [PDF 681 kb]   (749 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت اطلاعات بهداشتی,درمانی
دریافت: 1398/9/30 | پذیرش: 1399/2/21 | انتشار: 1399/6/10
فهرست منابع
1. Hassangholipour T, Khatibian N. [Measuring the level of knowledge management maturity in organizations through a developed knowledge management maturity model]. Iranian Manage Sci2009, 14 : 121-48. (Persian)
2. Mohajan H. An analysis of knowledge management for the development of global health. Springer Publication. 2016;P.123-6.
3. Shaghaghi E, Ahmadi A. [Feasibility of implementation of knowledge management system in Shahid Rajaee heart hospital and proposing a structure appropriate to that center]. Payame Noor Uni Tehran Sch Manage Account 2016;2:41-5. (Persian)
4. Salzano KA, Maurer CA, Wyvratt JM, Stewart T, Peck J, Rygiel B, et al. A knowledge management framework and approach for clinical development. Therap Innov Reg Sci 2016;50:536-45. doi.10.1177/2168479016664773
5. Tsai Y. Learning organizations, internal marketing and organizational commitment in hospitals. BMC Health Serv Res2014;14:152. doi.10.1186/1472-6963-14-152
6. Serrat O. Building a learning organization.1 th ed. Inknowl Solu Springer Publication Singapore.2017;P. 57-67.
7. Karnes M, Vallone T, Tona J, Mooney T, Mcgee A. A continuing education seminar for health professionals. Int J Health Well Soc2017; 7:231-7. doi.10.18848/2156-8960/CGP
8. Bell E, Robinson A, See C. Do written mandatory accreditation standards for residential care positively model learning organizations? Textual and critical discourse analysis. International J Nurs Stud 2013;50:1446-58. doi.10.1016/j.ijnurstu.2013.01.011
9. Pool I, Poell R, Tencate O. Nurses and managers perceptions of continuing professional development for older and younger nurses a focus group study. Int J Nurs Stud2013;50:34-43. doi.10.1016/j.ijnurstu.2012.08.009
10. Fullwood R, Rowley J, Delbridge R. Knowledge sharing amongst academics in UK universities. J Knowl Manage2013;17:123-36. doi.10.1108/13673271311300831
11. Henderson T. Why innovation is crucial to your organization's long-term success. Forbes, posted online May. 2017;8:2017.
12. Rexhepi H. Improving healthcare information systems a key to evidence based medicine. Doc Dis Uni Skovde2015;2:41-6. doi. DiVA.org:his-11019
13. Chen CW. Modeling and initiating knowledge management program using FQFD a case study involving a healthcare institute. Qual Quant2012;46:889-915. doi. 10.1007/s11135-011-9432-2
14. Lunden A, Teras M, Kvist T, Haggmanlaitila A. A systematic review of factors influencing knowledge management and the nurse leader's role. J Nurs Manage2017; 25:407-20. doi.10.1111/jonm.12478
15. Khodaee F, Abbasyan M. [Identify key success factors in implementing of knowledge management system in Universities]. Milit Manage 2010;40: 220-199. (Persian)
16. Ramazani G, Salimi J. [Identification of knowledge management components and their implementation status case study Kurdistan University]. J Knowledge Stud2016; 2:1-24. (Persian)
17. Jamshidi A, Jamshidi L. [Designing a knowledge management implementation model in clinical area of hospitals affiliated to Hamadan University of medical sciences using interpretive structural modeling]. J Nurs Edu2017; 6 : 9-18. ( Persian)
18. Khadivar A, Abbasi F. Assessing knowledge management maturity in top three hundred Iranian companies. Modern Res Dec Mak2016;1:23-42.
19. Abunaser S, Shobaki M, Abuamuna Y. Knowledge management maturity in universities and its impact on performance excellence comparative study. J Sci Engin Res2016; 3:121-6.
20. Bazargan Abbas. [Mixed research method a top approach to management studies]. Manage Knowl 2008;81.(Persian).
21. Bandalos DL, Finney SJ. Factor analysis exploratory and confirmatory. Rev Quan Meth Soc Scie 2018;3: 110-34.
22. Mostofa SM, Mezbahislam M. Challenges and opportunities of knowledge management in university library a case study of Dhaka University library in Bangladesh. J Info Sci Theo Pract2015;3:49-61.doi. 10.1633/JISTaP.2015.3.4.4
23. Mohajan H. An analysis of knowledge management for the development of global health. Am J Soc Sci 2016; 4:38-57.
24. Intezari A, Taskin N, Pauleen DJ. Looking beyond knowledge sharing: an integrative approach to knowledge management culture. J Knowl Manage 2017;21:492-515. doi.10.1108/JKM-06-2016-0216
25. Gunjal B. Knowledge management why do we need it for corporates. Malaysian J Lib Info Sci 2019 ;2:1-14. doi. 10.2139/ssrn.3375572
26. Snyman MM. Guidelines for assessing the knowledge management maturity of organizations. South Af J Info Manage2007;9: 1. doi. 10520/AJA1560683X_195
27. Serenko A, Bontis N, Hull E. An application of the knowledge management maturity model: the case of credit :union:s. Knowl Manage Res Pract2016;14:338-52. doi.10.1057/kmrp.2014.37
28. Bali R, Baskaran V, Arochena H, Naguib R. Implementation of a breast cancer screening prediction algorithm a knowledge management approach. Biomed Comput Engin Technol Appl Res Coventry Uni2009; 23: 19-36.
29. Rahnavard F, Mohammadi A. [Identification of key success factors of knowledge management system in colleges and universities of Tehran]. Info Technol Manage2009;3: 57-32. (Persian)

Ethics code: 15721212961009



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 3 - ( 5-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها