[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations62733583
h-index2719
i10-index18478
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 28، شماره 1 - ( 1-1399 ) ::
جلد 28 شماره 1 صفحات 77-67 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت با فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری مادران و نشانه ‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای در کودکان
شهریار امینی ناغانی1 ، سمانه نجارپوریان* 2، سید عبدالوهاب سماوی3
1- گروه روان‌ شناسی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
2- روه روان ‌شناسی و مشاوره، هسته پژوهشی علوم تربیتی و رفتاری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران ، snajjarpourian@gmail.com
3- گروه روانشناسی، هسته پژوهشی علوم تربیتی و رفتاری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
چکیده:   (3203 مشاهده)
مقدمه: تعامل والدین با کـــودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ ای می‌ تواند باعث مشکلاتی در رابطه آنان با این کودکان شود و بر شدت نشانه‌ های اختلال بیفزاید. از این ‌رو این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت با فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری مادران و نشانه‌ های اختلال نافرمانی مقابله‌ ای در کودکان انجام شد.
مواد و روش‌ ها: طرح پژوهش از نوع نیمه‌ آزمایشی و به‌ صورت پیش ‌آزمون-پس ‌آزمون- پیگیری با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموزان پایه اول، دوم و سوم ابتدایی با تشخیص اختلال نافرمانی مقابله ‌ای شهرکرد در سال 1397 بودند. نمونه موردمطالعه شامل 45 نفر از مادران بود که به‌ صورت نمونه ‌گیری هدفمند انتخاب و به‌ صورت تصادفی در سه گروه فرزندپروری مثبت، پذیرش و تعهد و یک گروه کنترل جایگزین شدند. از مقیاس درجه ‌بندی اختلال نافرمانی مقابله ‌ای و پرسش نامه پرخاشگری برای جمع‌ آوری داده ‌ها استفاده شد. داده ‌ها از طریق تحلیل کوواریانس تک ‌متغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی و نرم‌ افزار SPSS vol.22 مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ‌های پژوهش: نتایج نشان داد که بین گروه فرزندپروری مثبت و درمان پذیرش و تعهد با گروه کنترل در مرحله پس ‌آزمون(P<0.05, F=27.40) و پیگیری(P<0.05, F=7.42) پرخاشگــری مادران و پس‌ آزمون(P<0.05, F=47.64) و پیگیری(P<0.05, F=33.88) نشانه‌ های اختلال تفاوت معناداری وجود دارد. هم چنین نتایج نشان داد که به‌ غیر از مرحله پس ‌آزمون پرخاشگری والدین، در سایر مراحل بین فرزندپروری مثبت با درمان پذیرش و تعهد تفاوت معناداری وجود ندارد.
بحث و نتیجه‌ گیری: با توجه به یافته‌ های این پژوهش، فرزندپروری مثبت و فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد می ‌توانند در کاهش مشکلات مادران و کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ‌ای موثر واقع شوند.
 
واژه‌های کلیدی: فرزندپروری مثبت، پذیرش و تعهد، نافرمانی مقابله ‌ای، پرخاشگری
متن کامل [PDF 546 kb]   (1210 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1398/3/5 | پذیرش: 1398/8/22 | انتشار: 1399/1/10
فهرست منابع
1. Grothaus T. School counselors serving students with disruptive behavior disorders. Prof Sch Coun 2012; 16:214-9.
2. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Am Psychiatr Publication. 2013;P.1-100
3. Kimonis ER, Frick PJ. Oppositional defiant disorder and conduct disorder grown up. J Dev Behavior Pediatr. 2010; 31:244-54. doi: 10.1097/DBP.0b013e3181d3d320
4. Burke JD, Rowe R, Boylan K. Functional outcomes of child and adolescent oppositional defiant disorder symptoms in young adult men. J Child Psychol Psychiatr 2014; 55:264-72. doi.org/10.1111/jcpp.12150
5. Burke JD, Hipwell AE, Loeber R. Dimensions of oppositional defiant disorder as predictors of depression and conduct disorder in preadolescent girls. J Am Acad Child Adole Psychiatr2010; 49:484-92. doi.org/10.1016/j.jaac.2010.01.016
6. Jalali M, Shaeeri M, Tahmasian K, Pourahmadi E. [The effects of triple p-positive parenting program on 7-10 year old children with oppositional defiant disorder]. CPAP 2009; 1:29-38. (Persian)
7. Nowak C, Heinrichs N. A comprehensive meta-analysis of Triple P Positive parenting program using hierarchical linear modeling effectiveness and moderating variables. Clin Child Fam Psychol Rev2008; 11:114. doi.org/10.1007/s10567-008-0033-0
8. Sanders MR, Markiedadds C, Turner K. Theoretical scientific and clinical foundations of the triple p positive parenting program: a population approach to the promotion of parenting competence. Parent Res Pract Mon 2003; 1, 1-21. doi.org/10.5172/jamh.2.3.127
9. Arjmandnia AA, Ashoori M, Jalilabkenar S. [Comprehensive view to positive parenting program principle goals levels and content]. Frooyesh2017; 6: 35-52 (Persian)
10. Fujiwara T, Kato N, Sanders MR. Effectiveness of group positive parenting program (triple p) in changing child behavior parenting style and parental adjustment an intervention study in Japan. J Child Fam Stud 2011; 20: 804-13. doi.org/10.1007/s10826-011-9448-1
11. Pickering JA, Sanders MR. Reducing child maltreatment by making parenting programs available to all parents a case example using the triple p positive parenting program. Traum Viol Abuse 2016; 17:398-407. doi.org/10.1177/1524838016658876
12. Sanders MR, Kirby JN, Tellegen CL, Day JJ. The triple p positive parenting program: a systematic review and meta-analysis of a multi-level system of parenting support. Clin Psychol Rev 2014; 34:337-57. doi.org/10.1016/j.cpr.2014.04.003
13. Hayes SC, Strosahl KD, Wilson KG. Acceptance and commitment therapy. Am Psychol Ass 2009;3:34-9.
14. Burke K, Muscara F, Mccarthy M, Dimovski A, Hearps S, Anderson V, Walser R. Adapting acceptance and commitment therapy for parents of children with life-threatening illness pilot study. Fam Sys Health2014; 32:122. doi.org/10.1037/fsh0000012
15. Brown FL, Whittingham K, Boyd RN, Mckinlay L, Sofronoff K. Does stepping stones triple p plus acceptance and commitment therapy improve parent couple and family adjustment following paeadiatric acquired brain injury? Behavior Res Ther 2015; 73:58-66. doi.org/10.1016/j.brat.2015.07.001
16. Blackledge JT, Hayes SC. Using acceptance and commitment training in the support of parents of children diagnosed with autism. Child Fam Behavior Ther 2006; 28:1-8. doi.org/10.1300/J019v28n01_01
17. Gould ER, Tarbox J, Coyne L. Evaluating the effects of acceptance and commitment training on the overt behavior of parents of children with autism. Cont Behavior Sci 2018; 7:81-8. doi.org/10.1016/j.jcbs.2017.06.003
18. Delavar A. Theoretical and practical foundations of research in the humanities and social sciences.1th ed. Tehran Roshd Publication. 2015.
19. Sanders MR. The triple p positive parenting program a public health approach to parenting support. 3th ed. WHO Publication.2007;P. 203-33.
20. Coyne L, Murrell A. The joy of parenting an acceptance and commitment therapy guide to effective parenting in the early years. 2 th ed. New Harb Publications.2009;P.171-8.
21. Hommersen P, Murray C, Ohan JL, Johnston C. Oppositional defiant disorder rating scale preliminary evidence of reliability and validity. J Emot Behavior Dis 2006; 14:118-25. doi.org/10.1177/10634266060140020201
22. Faramarzi S, Abedi A, Ghanbari A. [Mother communication patterns and oppositional defiant disorder of children]. Med J Tabriz Uni Med Sci 2012; 34: 90-6. (Persian)
23. Buss AH, Perry M. the aggression questionnaire. J Pers Soc Psychol1992; 63: 452-9.
24. Mohammadi N. [Preliminary survey of psychometric indices of bus perrys aggression questionnaire]. Soc Sci Hum Uni Shiraz 2006; 25: 135-51. (Persian)
25. Sanders MR, Pidgeon AM, Gravestock F, Connors MD, Brown S, Young RW. Does parental attributional retraining and anger management enhance the effects of the triple P positive parenting program with parents at risk of child maltreatment?. Behavior Ther 2004; 35:513-35. doi.org/10.1016/S0005-7894(04)80030-3
26. Wiggins TL, Sofronoff K, Sanders MR. Pathways triple P positive parenting program effects on parent child relationships and child behavior problems. Fam Proce 2009; 48: 517-30. doi.org/10.1111/j.1545-5300.2009.01299.x
27. Azimifar SH, Jazayeri R, Fatehizade M, Abedi A. [The comparing the effects of parent management training and acceptance and commitment based parenting training on mother child relationship among mothers who have children with externalizing behavior problems]. Fam Coun Psychol 2018; 7: 99-122. (Persian)
28. Joshanpoush S. Fazilatpour M, Rahmati A. [The effectiveness of parent child relationship training based on ACT on the parent adolescent conflict of mothers with epileptic child]. Res Cog Behavior Sci 2017; 7: 39-50. (Persian)
29. Shiralinia KH, Abdollahimousavi H, KHojastemehr R. The effectiveness of group acceptance and commitment therapy based training on parenting stress and psychological flexibility in mothers of children with autism spectrum disorder. Psychol Exc Ind2017; 7: 21-44. doi.org/10.22054/jpe.2018.26885.1695
30. Zarling A, Lawrence E, Marchman J. A randomized controlled trial of acceptance and commitment therapy for aggressive behavior. J Cons Clin Psychol2015; 83: 199. doi.org/10.1037/a0037946
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini S, Najarpourian S, Samavi S A. Comparison of the Effectiveness of Positive Parenting Program Training and Acceptance and Commitment based Parenting Training on Mothers' Aggression and Symptoms of Oppositional Defiant Disorder in Children. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2020; 28 (1) :67-77
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-5720-fa.html

امینی ناغانی شهریار، نجارپوریان سمانه، سماوی سید عبدالوهاب. مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت با فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری مادران و نشانه ‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای در کودکان. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1399; 28 (1) :67-77

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-5720-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 1 - ( 1-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4643