:: دوره 30، شماره 2 - ( 3-1401 ) ::
جلد 30 شماره 2 صفحات 17-8 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین ابعاد و مؤلفه‌های تأثیرگذار بر اجرای آموزش پزشکی جامعه‌نگر از دیدگاه پزشکان خانوادۀ دانشگاه علوم پزشکی ایلام: یک مطالعۀ کیفی
زهره سادات میر مقتدایی1 ، سلیمان احمدی2 ، حجت اله عبدالهی* 3
1- گروه یادگیری الکترونیکی، دانشکده مجازی ،آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- گروه آموزش پزشکی، دانشکده مجازی،آموزش پزشکی و مدیریت،دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- مدیریت شبکه و ارتقاء سلامت حوزه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران ، abdoulahi_hojat@yahoo.com
چکیده:   (1693 مشاهده)
مقدمه: در دهۀ گذشته، تغییرات ساختاری به دنبال جامعه‌نگر کردن آموزش پزشکی نه‌تنها در متحول ساختن حرفه‌های پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی مؤثر بوده، بلکه در مسائلی تأثیر داشته است که با رفاه و سلامت جامعه مرتبط است. تحقیقات اندکی دربارۀ تدوین و اجرای برنامه‌‌های پزشکی جامعه‌نگر در ایران صورت گرفته است. تحقیق حاضر به تبیین ابعاد و مؤلفه‌های تأثیرگذار بر اجرای آموزش پزشکی جامعه‌نگر از دیدگاه پزشکان خانوادۀ دانشگاه علوم پزشکی ایلام می‌پردازد.
مواد و روش ها: این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام شد. داده‌ها از طریق انجام مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته و راهنمای مصاحبه (interview guide) جمع‌آوری گردید. جامعۀ پژوهش شامل پزشکان خانوادۀ شاغل در مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال 1398 بود که با توجه به سطح اشباع داده‌ها، 30 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها به روش تحلیل محتوای کیفی و روش بیرنینگهام و با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA vol.10 بررسی گردید. اعتبار و اعتماد یافته‌های تحقیق با استفاده از روش‌های بررسی اعضا، غوطه‌وری محقق و چندبعدی بودن داده‌ها در معیار گوبا و لینکلن تضمین شد.
یافته‌ها: از تجزیه‌وتحلیل متن مصاحبه‌ها، 121 کد اولیه، 41 زیرطبقه، 13 طبقه و 5 ‌درون‌مایۀ اصلی تأثیرگذار بر اجرای آموزش پزشکی جامعه‌نگر «یگانه‌سازی مفهومی»، «اعتبار حرفه‌ای»، «چالش‌های حرفه‌ای»، «عرصۀ نمود» و «مواجهه با تعارضات واقعی» به‌دست آمد.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد، آنچه اکنون تحت عنوان آموزش پزشکی در حال آموزش است، در عمل با پاسخگویی جامعه و رسیدن مردم به سطح قابل‌قبول سلامت اجتماعی فاصلۀ بسیاری دارد. ابعاد برخاسته از نظرات پزشکان خانواده در برنامه‌ریزی‌های آینده می‌تواند بخشی از نقایص موجود فعلی را جبران کند.

 
واژه‌های کلیدی: کلید واژه ها : آموزش- پزشکی جامعه نگر – پزشک خانواده -تحلیل محتوا-پژوهش کیفی
متن کامل [PDF 1068 kb]   (588 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1398/2/27 | پذیرش: 1400/11/12 | انتشار: 1401/3/15
فهرست منابع
1. Liaw W, Rankin J, Bazemore A, Ventres W. Teaching population health community oriented primary care revisited. Acad Med 2017;92:419. doi:10.1097/ACM.0000000000001552
2. Nazarishadkam F, Ghorbani A, Sadeghie T. Determining the influential factors of educational programs’ quality and its effect on the nurse’s professional abilities. Res in Med Edu 2015; 1: 45-53.
3. Entezari A, Jalil M, Mohagheghie M, Momtazmanesh N. Challenges of community based medical education in iran. Teb va Tazkiye 2010;7:52-64. (Persian)
4. Hassanabadi M, Madarshahian F, Khazaei S. Effect of evidence based community visits for risk factors of crimean-Congo fever on students learning. Iran J Med Edu 2013;12:965-74. (Persian)
5. Doobaypersaud A, Adler MD, Bartell TR, Sheneman NE, Martinez MD. Teaching the social determinants of health in undergraduate medical education a scoping review. J Gen Intern Med 2019;34:720-30. doi: 10.1007/s11606-019-04876-0.
6. Kusha A, Kazemi AS. A survey of common children’s diseases referred to the community education center for pediatrics, Zanjan, 2005-2006. J Zanjan Med Sci Health 2006; 17. (Persian)
7. Rahimi B, Rasouli D., Azizi F, Makhdoomi Kh. The survey of the community based medical education from physiopathology students point of views of Urmia medical sciences university. Urmia Med J 2013; 24: 90-96. (Persian)
8. Lovell B. What do we know about coaching in medical education? A literature review. Med Edu 2018;52:376-90. doi:org/10.1111/medu.13482.
9. Khadivi R, Khosravi SH. The quality of health education from trainees and interns of shahrekord medical schoo. Iran J of Med Edu 2005; 4:123-28. (Persian)
10. Ageda R, Mulehim AR, Muhaidib NS, Muhaidib NS, Humam A. Knowledge and risk perception among health care workers regarding infection control measures during swine flu epidemic in Al Ahsa Governorate in Eastern Province, KSA. Asian J Med Res 2013;2:10-4.
11. Mitch B, Michael R, Denise A. Final report on current models of primary care children, including sections on context, operation and effects, and related business models.1nd ed. European Commission published 2017; 2212-19.
12. Pakseresht R, Rahebi S. Explaining women's views about cervical cancer A qualitative study. J Nurs Mid 2016; 26, 53-41. (Persian)
13. 13 Denzin NK, Lincoln YS. The sage handbook of qualitative research. 5nd ed. Sage published 2011;169-71.
14. Spannagel C, Glaserzikuda M, Schroeder U. Application of qualitative content analysis in user-program interaction research. FQS 2005; 5. doi: org/10.17169/fqs-6.2.469
15. Entezari A, Shahididadras M, Hallaji Z, Mortazavi H, Tusi P. Development of strategic educational program of dermatology in Iran. J Res Shahid Beheshti Med Sci Uni 2006; 32: 327-34. (Persian)
16. Torabiardakani A, Urmia N, Mirzaie S. Understanding the public knowledge and expectations and physicians on the implementation of family doctors plan. case study of Shiraz city. Sci J Med Council Iran 2016; 33: 147-55. (Persian)
17. Khadivi R, Khosravi S. The medical students point of views in Tehran on the course of social medicine internship. Iran J Med Edu 2011; 11: 347-55. (Persian)
18. Mostafavian A. The study of views of medical graduate students in medical education in Mashhad islamic azad university in 13th year. Mashhad Med Sci J 2015; 3: 1-15. (Persian)
19. King JA, Ayoo S. What do we know about evaluator education? A review of peer-reviewed publications(1978-2018). Eval Program Plann 2020;79:101785. doi: 10.1016/j.evalprogplan.2020.101785.
20. Maher A, Bahadori M, Ravangard R. The integration of health insurance funds as a reform approach in Iran. Shiraz E Med J. 2017;18. doi: 10.17795/semj45600



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 30، شماره 2 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها