تاثیر آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر افکار خودکشی، اضطراب و افسردگی
در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام
|
علی امیری نژاد1 ، میثم قدسی* 2، فرخ لقا جمشیدزاده3 ، فتح اله محمدیان1 |
1- گروه روان شناسی، مرکز تحقیقات آسیب های روانی-اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران 2- گروه روان شناسی، مرکز تحقیقات آسیب های روانی-اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران ، ghodsymeysam@yahoo.com 3- سازمان بهزیستی استان ایلام، ایلام، ایران |
|
چکیده: (4164 مشاهده) |
مقدمه: بی شک دوره نوجوانی یکی از دوره های مهم و حساس زندگی است. میزان افکار خودکشی در بین نوجوانان دنیا رو به افزایش است و مسلماً تلاش در راستای کاهش افکار خودکشی و دیگر آسیب های مرتبط، بسیار حائز اهمیت است. از این رو هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر افکار خودکشی، اضطراب و افسردگی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام در سال 1397 بود.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیـــــمه تجــربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مدارس متوسطه اول شهر ایلام تشکیل می داد و نمونه تحقیق شامل 60 نفر از دانش آموزان دختر بود که در دو گره 30 نفره آزمایش و گواه و با روش نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از سه پرسش نامه سنجش افسردگی بک، مقیاس اضطراب کتل و مقیاس افسردگی ماریاکواکس استفاده شد. داده ها با آزمون تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت و بررسی و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت.
یافته های پژوهش: نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر کاهش افکار خودکشی (P=0.000)، اضطراب(P=0.025) و افسردگی(P=0.034) تاثیر مثبت و معنادار داشته است.
بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش مهارت کنترل خلق منفی باعث کاهش سطح افکار خودکشی، اضطراب و افسردگی دانش آموزان گردید.
|
|
واژههای کلیدی: افکار خودکشی، اضطراب، استرس، مهارت کنترل خلق منفی |
|
متن کامل [PDF 580 kb]
(1120 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1397/11/5 | پذیرش: 1398/9/25 | انتشار: 1399/3/19
|
|
|
|