1- گروه روان شناسی، مرکز تحقیقات آسیب های روانی-اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران 2- گروه روان شناسی، مرکز تحقیقات آسیب های روانی-اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران ، ghodsymeysam@yahoo.com 3- سازمان بهزیستی استان ایلام، ایلام، ایران
چکیده: (4141 مشاهده)
مقدمه:بی شک دوره نوجوانییکیازدوره های مهم وحساسزندگی است. میزانافکار خودکشی در بیننوجوانان دنیاروبهافزایشاست و مسلماً تلاش در راستای کاهش افکار خودکشی و دیگر آسیب های مرتبط، بسیار حائز اهمیت است. از این روهدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر افکار خودکشی، اضطراب و افسردگی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام در سال 1397 بود. مواد و روش ها:پژوهش حاضر از نوع نیـــــمه تجــربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مدارس متوسطه اول شهر ایلام تشکیل می داد و نمونه تحقیق شامل 60 نفر از دانش آموزان دختر بود که در دو گره 30 نفره آزمایش و گواه و با روش نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از سه پرسش نامه سنجش افسردگی بک، مقیاس اضطراب کتل و مقیاس افسردگی ماریاکواکس استفاده شد. داده ها باآزمون تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت و بررسی و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت. یافته های پژوهش:نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر کاهش افکار خودکشی (P=0.000)، اضطراب(P=0.025) و افسردگی(P=0.034) تاثیر مثبت و معنادار داشته است. بحث و نتیجه گیری:بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش مهارت کنترل خلق منفی باعث کاهش سطح افکار خودکشی، اضطراب و افسردگی دانش آموزان گردید.
Amirinezhad A, Ghodsy M, Jamshidzadeh F, Mohammadian F. Effect of Negative Mood Control Training Skill on Suicidal
Ideation, Anxiety, and Depression among High
School Female Students in Ilam, Iran. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2020; 27 (6) :88-95 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-5409-fa.html
امیری نژاد علی، قدسی میثم، جمشیدزاده فرخ لقا، محمدیان فتح اله. تاثیر آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر افکار خودکشی، اضطراب و افسردگی
در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1398; 27 (6) :88-95