1- گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران 2- گروه مدیریت ورزشی، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران 3- گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، f.yousefjamal@yahoo.com
چکیده: (6919 مشاهده)
مقدمه: اعتیاد اینترنتی نوعی اختلال روان شناختی-اجتماعی است که شامل نوعی وابستگی رفتاری به اینترنت بوده و استفاده بیمارگونه و وسواسی از اینترنت را شامل می شود. هدف این پژوهش تبیین رابطه بین مهارت های اجتماعی، خودکارآمدی، سبک زندگی و اعتیاد اینترنتی در دانش آموزان ورزشکار مقطع متوسطه بود. مواد و روش ها:این تحقیق با توجه به هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی-همبستگی بود. نمونه آماری تحقیق 129 نفر از دانـش آموزان ورزشکار مقطع متوسطه در نیمه دوم سال تحصیلی 96-1395 استان ایلام بودند که به روش تصادفی چند مرحله ای طبقه ای نمونه گیری شدند. با استفاده از مقیاس مهارت های اجتماعی نوجوانان(TISS)، خودکارآمدی عمومی(GSE)، ﺳـﺒﮏ زﻧـﺪگی(LSQ) و مقیاس اعتیاد اینترنتی(IAT) داده های مطالعه جمع آوری شدند. در تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS vol.19 و smart PLS3 استفاده شد. یافته های پژوهش:مطابق نتایج مطالعه نمره مهارت های اجتماعی دانش آموزان ورزشکار مقطع متوسطه استان ایلام 98/126، نمره خودکارآمدی 51/63، نمره سبک زندگی 51/273 و نمره اعتیاد اینترنتی 88/45 برآورد گردید. سبک زندگی نیز در سطح اطمینان 95 درصد رابطه خودکارآمدی دانشآموزان ورزشکار و اعتیاد اینترنتی آنه ا را تعدیل می نمود. بحث و نتیجه گیری:با توجه به نتایج حاصل از مطالعه، سبک زندگی در رابطه خودکارآمدی دانش آموزان ورزشکار با اعتیاد اینترنتی، نقش تعدیل گر را داشت و لزوم مداخلات لازم جهت حفظ و بهبود سبک زندگی و تقویت خودکارآمدی در پیشگیری از اعتیاد به اینترنت با آموزش های موثر برای دانش آموزان ضروری می باشد.