:: دوره 26، شماره 1 - ( 2-1397 ) ::
جلد 26 شماره 1 صفحات 203-195 برگشت به فهرست نسخه ها
اولویت بندی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
مهدی رعدابادی1 ، مهدی جعفری2 ، جمیل صادقی فر* 3، فاطمه پورشرعیاتی4
1- مرکز پژوهش ها علمی دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران ، jamil.sadeghifar@gmail.com
4- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران
چکیده:   (5809 مشاهده)

مقدمه: چالش های نظام های ارائه خدمت، نیاز به کارکنانی که با انگیزه بیشتر بتوانند عملکرد بهتر و اثر بخش تری داشته باشند را ضروری ساخته است، لذا توجه همه جانبه به رضایت شغلی این کارکنان جهت ارتقای بهره وری سازمانی امری مسلم تلقی می شود. مطالعه حاضر با هدف اولویت بندی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس فرآیند تحلیل سلسله مراتبی به انجام رسید.
مواد و روش ها: مطالعه توصیفی حاضر در سال 1394 بر روی کارکنان 5 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه ‌ای شامل دو بخش سوالات دموگرافیک و 9 مولفه تاثیرگذار بر رضایت شغلی بود که از نظر روایی و پایایی مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده روش تحلیل سلسله مراتبی و نرم افزار Expert Choice نسخه 11 صورت پذیرفت.
یافته های پژوهش: بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی و مقایسات زوجی در عوامل مورد بررسی، بالاترین وزن یا اولویت مربوط به پاداش و حقوق و مزایا با وزن 262/0 و پایین ترین وزن یا اولویت مربوط به نظارت و سرپرستی با وزن 030/0 بود. مولفه های امنیت شغلی (182/0)، ارتقای شغلی(177/0)، موقعیت شغلی(091/0)، شرایط محیط کار(075/0)، ارتباط با همکاران(063/0)، ارتباط با زندگی شخصی(060/0) و سیاست گذاری مدیریت(035/0) نیز اولویت های بعدی را کسب نمودند. هم چنین رتبه مولفه ها در کارکنان زن و مجرد بیشتر از کارکنان مرد و متاهل بود.
بحث و نتیجه گیری: به نظر می رسد اصلاح مکانیسم های ارائه پاداش در بیمارستان ها و استفاده از اهرم هایی مثل مدیریت بر مبنای عملکرد بتواند موجب ارتقای انگیزه و عملکرد کارکنان گردد. به علاوه تلاش در جهت تقویت روابط اجتماعی میان همکاران نیز به هر چه بیشتر شدن این رضایت به عنوان یکی از مولفه های تاثیرگذار کمک شایانی خواهد کرد.
 

واژه‌های کلیدی: رضایت شغلی، تحلیل سلسله مراتبی، علوم پزشکی تهران
متن کامل [PDF 734 kb]   (3667 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1395/1/11 | پذیرش: 1395/11/11 | انتشار: 1397/3/2



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 1 - ( 2-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها