:: دوره 25، شماره 5 - ( 10-1396 ) ::
جلد 25 شماره 5 صفحات 179-170 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه سبک های دلبستگی با خشم در دانش آموزان دختر : نقش میانجی خود کنترلی
رویا هاشمی1 ، جهانشاه محمد زاده* 2، مسعود حاطفی3
1- اداره کل آموزش و پرورش شهرستان ایلام، ایلام، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام، ایلام، ایران ، jahansham252@gmail.com
3- گروه مغز و اعصاب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (5203 مشاهده)

مقدمه: سبک ­های دلبستگی به عنوان مکانیزم تنظیم عواطف می­ تواند تعیین کننده­ی الگو های خشم در دوران کودکی و بزرگسالی باشد، زیرا الگو های دلبستگی در دوران بزرگسالی نیز باقی می­ماند. عدم مهار خشم، سبب انواع مشکلات جسمی و روانی شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه سبک های دلبستگی با خشم در دانش آموزان دختر می باشد.
مواد و روش­ها: این پژوهش یک مطالعه همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش ­آموزان دختر متوسطه دوم شهر ایلام بود. با استفاده از نمونه­ گیری خوشه ­ای 235 نفر دانش­آموز دختر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسش نامه ­های سبک­های دلبستگی (RAAS)، پرسش نامه خود کنترلی تانجنی و مقیاس خشم (STAXI-2) استفاده شد. برای ارزیابی مدل پیشنهادی از روش مدل معادلات ساختاری و برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از نرم افزار ایموس استفاده شد.
یافته ­های پژوهش: نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که بین سبک­ های دلبستگی و خودکنترلی و خشم 001/0P< رابطه معنی­داری وجود دارد. بین خود کنترلی و خشم رابطه­ مثبت معنی ­داری 001/0P< وجود دارد و خودکنترلی در رابطه بین سبک دلبستگی اضطرابی و وابسته با خشم نقش میانجی دارد) 005/0P<).
بحث و نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر و روشن شدن روابط و نقش پیش ­بین متغیر های سبک ­های دلبستگی و خود کنترلی در هیجان خشم دانش ­آموزان، پیشنهاد می ­شود برنامه­ های آموزشی ویژه ­ای در اختیار متخصصان فعال در حوزه­ ی آموزش و پرورش و هم چنین خانواده قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: سبک‌ های دلبستگی، خود کنترلی، خشم، دانش آموزان دختر
متن کامل [PDF 661 kb]   (3002 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/11/20 | پذیرش: 1395/3/19 | انتشار: 1396/11/1



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 5 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها