:: دوره 24، شماره 3 - ( 6-1395 ) ::
جلد 24 شماره 3 صفحات 58-49 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی وضعیت بهداشت دهان و دندان کودکان 6-3 ساله شهر ایلام، سال 1394: کاربرد الگوی اعتقاد بهداشتی
مریم اسماعیلی کیا1 ، اسکندر غلامی پریزاد2 ، محمد صادق عابدزاده زواره1 ، کورش سایه میری3 ، زینب غضنفری* 4
1- گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
2- مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب های روانی-اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
3- گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
4- گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران ، ghazanfari-z@medilam.ac.ir
چکیده:   (6230 مشاهده)

مقدمه: کودکان از افراد آسیب پذیر جامعه هستند و بیماری های دهان و دندان یکی از شایع ترین بیماری های بشر به خصوص در بین این گروه می باشد. نقش رفتارهای بهداشتی دهان و دندان در پیشگیری از بیماری ها بسیار مهم می باشد و در راس برنامه های وزارت بهداشت و هم چنین سازمان بهداشت جهانی می باشد. مطالعه حاضر با هدف پیش بینی عوامل موثر بر وضعیت بهداشت دهان و دندان بر اساس الگو اعتقاد بهداشتی انجام شده است.

مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی 100 کودک 6-3 ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهری در سال 1394 انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسش نامه ای شامل سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتارهای بهداشت دهان و دندان بود که به روش مصاحبه با مادران تکمیل گردید و سپس معاینات دهان و دندان کودکان نیز انجام گرفت. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS vol.16 در سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته های پژوهش: مادران اکثر کودکان شرکت کننده در این مطالعه(96 درصد) خانه دار بودند. 48 درصد از پدران دیپلم بودند. سازه های خودکارآمدی، راهنمای عمل، تهدید درک شده و منافع درک شده پیش بینی کننده های معنی دار برای رفتارهای بهداشت دهان و دندان بودند و در مجموع قادر به تبیین 33 درصد از واریانس رفتار بودند. از نظر اهمیت، خودکارآمدی مهم ترین و منافع درک شده ضعیف ترین سازه ها در مدل رگرسیونی بودند.

بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاکی از قدرت سازه خودکارآمدی درک شده به عنوان مهم ترین پیش بینی کننده بهداشت دهان و دندان و سپس سازه راهنمای عمل است. بر این اساس توصیه می گردد مداخلات مناسبی با رویکرد تقویت خودکارآمدی جهت ارتقاء سلامت دهان و دندان کودکان طراحی و به اجرا گردد.

واژه‌های کلیدی: کودکان، بهداشت دهان و دندان، الگوی اعتقاد بهداشتی
متن کامل [PDF 498 kb]   (2260 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1394/7/6 | پذیرش: 1394/9/14 | انتشار: 1395/6/21



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 3 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها