:: دوره 25، شماره 2 - ( 4-1396 ) ::
جلد 25 شماره 2 صفحات 41-35 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی(HBM) در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی در معلمان دبیرستان های پسرانه شهر دهلران
رحمت چتری پور1 ، داود شجاعی زاده* 2، آذر طل1 ، کورش سایه میری3
1- گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، shojae5@yahoo.com
3- گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (7080 مشاهده)

مقدمه: بیماریهای قلبی عروقی علت اصلی ابتلا، مرگ و میر و ناتوانی در سراسر دنیا هستند. به دلیل اهمیت نقش معلمان در ارتقای سلامت جامعه، مطالعه حاضر با هدف تعیین سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در پیشگیری از بیماریهای قلبی - عروقی در معلمان دبیرستانهای پسرانه شهر دهلران در سال 1393 انجام گردید.

مواد و روش­ها: این مطالعه مقطعی, روی 78 معلم دوره اول متوسطه شهر دهلران، که با روش سر شماری انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه حاوی سوالات دموگرافیک و سوالات مربوط به 6 سازه  HBMبود.که روائی آن با استفاده از پانل متخصصان آموزش بهداشت انجام شد؛ جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ برای هر یک از سازه ها جداگانه استفاده شد که دامنه آلفاکرونباخ 6 سازهHBM  در این پرسشنامه از89/0-64/0 بود.  پس از جمع آوری، داده ها از طریق نرم افزار SPSS نسخه 16 و بهره گیری ازآزمونهای آماری آنالیز واریانس و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته های پژوهش: میانگینBMI  معلمین84/24 بود. 75 درصد معلمان کارشناس، 91 درصد متاهل بودند. میانگین نمره راهنماهای برای عمل32/0±47/1 و خودکارآمدی 69/0±84/1 بود. ارتباط معناداری بین مدرک تحصیلی با شدت درک شده، سابقه کار با خودکارآمدی و شدت درک شده، وضعیت تاهل با منافع درک شده وجود داشت(05/0P<).

بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت سازه های راهنما برای عمل وخودکارآمدی نامطلوب بودکه این امر بیانگر نیاز به برنامه ریزی برای بهبود خودکارآمدی و راهنماهای برای عمل در معلمان می باشد.

واژه‌های کلیدی: الگوی اعتقاد بهداشتی، بیماریهای قلبی عروقی، معلمان
متن کامل [PDF 386 kb]   (5644 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/5/19 | پذیرش: 1394/11/19 | انتشار: 1396/4/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 2 - ( 4-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها