:: دوره 23، شماره 2 - ( 4-1394 ) ::
جلد 23 شماره 2 صفحات 140-134 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی آگاهی، نگرش و رفتار مربیان بهداشت و پرورشی استان ایلام در خصوص تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت دانش آموزان در سال 1392
امید علی غلامی* 1، رضا جوروند1 ، کاظمیه صادقی راد2 ، زهرا غلامی3 ، ماشاءلله شمسی زاد1 ، غلام علی نورمحمدی1
1- دانشگاه علوم پزشکی ایلام
2- علوم پزشکی ایلام
3- اداره آموزش و پرورش شهرستان دهلران
چکیده:   (7590 مشاهده)
مقدمه: بازی های رایانه ای بخش عمده ای از اوقات فراغت دانش آموزان را پر می کنند. این بازی ها در صورت عدم رعایت احتیاطات لازم می توانند تاثیرات مخربی بر جسم و روح کودکان گذاشته و باعث ایجاد تغییراتی ساختاری در رفتار و هنجارهای آن ها شوند؛ مربیان بهداشت و پرورشی مدارس از افراد تاثیرگذار در حفظ سلامت جسمی و روانی دانش آموزان هستند؛ لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی آگاهی، نگرش و رفتار این گروه در خصوص تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت دانش آموزان اجرا شده است.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع(kap Study)، یکصد مربی شاغل در مدارس راهنمایی حضور داشتند. انتخاب نمونه های این مطالعه با استفاده از روش نمونه گیری سیستماتیک، از سه شهرستان به نمایندگی استان ایلام صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط متخصصین انجام شده و نمره پایایی آن با استفاده از test-retest و آزمون آلفای کرونباخ 769/0 بود. داده ها با استفاده از SPSS vol.18 و آزمون های آماری مناسب، تجزیه و تحلیل شدند.
یافته های پژوهش: 62 درصد شرکت کنندگان مرد و 80 درصد متاهل بودند. 52 درصد سابقه ای کمتر از 15 سال و 68 درصد دارای مدرک کارشناسی بودند. میانگین نمره آگاهی شرکت کنندگان 839/0±3/1و میانگین نمره نگرش آن ها 84/3±1/39 بود. ضمن این که میانگین نمره رفتار شرکت کنندگان در مطالعه نیز 03/1±86/1 بود.
بحث و نتیجه گیری: با وجود نگرش نسبتاً مثبت، اگاهی و عملکرد مربیان در خصوص تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت دانش آموزان ضعیف است. به نظر می رسد مداخله آموزشی و تدوین مقررات اجرایی مناسب در مدارس می تواند راه گشا باشد.
واژه‌های کلیدی: بازی های رایانه ای، ارتقاء سلامت، مربیان، استان ایلام
متن کامل [PDF 228 kb]   (1986 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ژنتیک
دریافت: 1394/4/29 | پذیرش: 1394/4/29 | انتشار: 1394/4/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 2 - ( 4-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها