:: دوره 25، شماره 1 - ( 2-1396 ) ::
جلد 25 شماره 1 صفحات 168-159 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش بهداشت بلوغ بر بهداشت روانی و سبک های هویتی دانش آموزان دختر 14-12 ساله
مریم عزیزی1 ، رقیه فتحی* 2
1- مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب های روانی- اجتماعی ،دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
2- گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، Frogh82@gmail.com
چکیده:   (6934 مشاهده)

مقدمه: توجه به تاثیر دوران بلوغ بر ابعاد مختلف شخصیت نوجوانان از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی میزان تاثیر آموزش بلوغ بر بهداشت روانی و سبک های هویتی دانش آموزان دختر 14-12 ساله شهر ایلام صورت گرفته است.

مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی بوده و با استفاده از یک طرح سه گروهی با پیش آزمون و پس آزمون صورت گرفته است. 199 دختر (14-12 ساله) شهر ایلام با استفاده از روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری مبتنی بر هدف در یک دوره 10 جلسه ای، آموزش بلوغ دیدند. داده ها نیز با استفاده از پرسشنامه سبک های هویت برزونسکی (ISI-6G) و چک لیست بهداشت روانی کومار جمع آوری شده است.

یافته­های پژوهش: نتایج این مطالعه نشان می دهد که آموزش بلوغ بر بهداشت روانی و سبک هویت هنجاری دختران 14-12 ساله تاثیرگذار بوده، اما تاثیری بر سلامت جسمی و سایر سبک های هویتی مورد مطالعه نداشته است.

بحث و نتیجه­ گیری: سبک هنجاری بر پایه پیروی از افراد مهم در زندگی فرد بنا نهاده شده و گروه معلمان و همسالان از جمله افراد مهم در زندگی فرد در دوره بلوغ و نوجوانی است. بنابراین، می توان گفت این سبک هویتی در مقایسه با دیگر سبک های هویتی، تحت تاثیر آموزش بلوغ قرار گرفته و این تاثیرپذیری در گروه مشارکتی، که در آن از گروه همسالان در آموزش استفاده شده، بیشتر بوده است. 

واژه‌های کلیدی: آموزش بلوغ، هویت، بهداشت روان
متن کامل [PDF 504 kb]   (3431 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/4/5 | پذیرش: 1394/12/8 | انتشار: 1396/2/23



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 1 - ( 2-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها