1- مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب های روانی- اجتماعی ،دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران 2- گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، Frogh82@gmail.com
چکیده: (7434 مشاهده)
مقدمه:توجه به تاثیر دوران بلوغ بر ابعاد مختلف شخصیتنوجوانان از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی میزان تاثیر آموزش بلوغ بر بهداشت روانی و سبک های هویتی دانش آموزان دختر 14-12 ساله شهر ایلام صورت گرفته است.
مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی بوده و با استفاده از یک طرح سه گروهی با پیش آزمون و پس آزمونصورت گرفته است. 199 دختر (14-12 ساله) شهر ایلام با استفاده از روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری مبتنی بر هدف در یک دوره 10 جلسه ای، آموزش بلوغ دیدند. داده ها نیز با استفاده از پرسشنامه سبک های هویت برزونسکی (ISI-6G) و چک لیست بهداشت روانی کومار جمع آوری شده است.
یافتههای پژوهش:نتایج این مطالعه نشان می دهد که آموزش بلوغ بر بهداشت روانی و سبک هویت هنجاری دختران 14-12 ساله تاثیرگذار بوده، اما تاثیری بر سلامت جسمی و سایر سبک های هویتی مورد مطالعه نداشته است.
بحث و نتیجه گیری:سبک هنجاری بر پایه پیروی از افراد مهم در زندگی فرد بنا نهاده شده و گروه معلمان و همسالان از جمله افراد مهم در زندگی فرد در دوره بلوغ و نوجوانی است. بنابراین، می توان گفت این سبک هویتی در مقایسه با دیگر سبک های هویتی، تحت تاثیر آموزش بلوغ قرار گرفته و این تاثیرپذیری در گروه مشارکتی، که در آن از گروه همسالان در آموزش استفاده شده، بیشتر بوده است.
Azizi M, Fathi R. The Effect of Puberty Health Education on 12-14 Year-Old Girls' Mental Health and Identity Styles. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2017; 25 (1) :159-168 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2844-fa.html
عزیزی مریم، فتحی رقیه. تاثیر آموزش بهداشت بلوغ بر بهداشت روانی و سبک های هویتی دانش آموزان دختر 14-12 ساله . مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1396; 25 (1) :159-168