مقایسه ویژگی های شخصیتی و شیوه های فرزندپروری مادران دانش آموزان دختر دوره ابتدایی دارای اختلالات برونی سازی شده با مادران دانش آموزان عادی شهر ایلام
|
فروزان داوری فرد1 ، شهرام مامی*2  |
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام ، shahram.mami@yahoo.com |
|
چکیده: (8061 مشاهده) |
مقدمه: مطالعات نشان داده است که ویژگی های شخصیتی وشیوه های فرزندپروری مادران در ابتلای فرزندان به اختلال های برونی سازی شده نقش دارند. هدف ازاین پژوهش مقایسه ویژگیهای شخصیتی و شیوههای فرزندپروری مادران دانشآموزان دختر دوره ابتدایی دارای اختلالات برونیسازی شده و مادران دانشآموزان عادی بود.
مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی مادران دانش آموزان دختر دوره ی ابتدایی شهر ایلام که در سال تحصیلی 92-93 مشغول به تحصیل بودند. به منظور انجام پژوهش حاضر تعداد 57 دانش آموز (31 دانش آموز دارای اختلال برون سازی شده و 26 دانش آموز عادی) به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های ویژگی های شخصیتی و شیوه های فرزندپروری در اختیار آنها قرار گرفت تا توسط والدینشان تکمیل گردند. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها بوسیله نرم افزار SPSS نسخه بیست و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که بین دو گروه مادران کودکان دارای اختلال برون سازی شده و عادی از نظر ویژگیهای شخصیتی و شیوههای فرزندپروری تفاوت معنی داری وجود ندارد. به این معنی که ویژگیهای شخصیتی و شیوههای فرزندپروری مادران کودکان دارای اختلالات برون سازی شده و عادی مشابه می باشند.
بحث و نتیجهگیری: ویژگیهای شخصیتی و شیوههای فرزندپروری مادران عواملی موثردرابتلا کودکان به اختلالات برونیسازی شده می باشند. لذا با توجه به نتایج این پژوهش توصیه می شود این عوامل در هردو والد هم دختران و هم پسران دانش آموز مورد بررسی ومقایسه قرار گیرند. |
|
واژههای کلیدی: ویژگی های شخصیتی، شیوه های فرزندپروری، اختلال برون سازی شده |
|
متن کامل [PDF 645 kb]
(3056 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1393/8/3 | پذیرش: 1393/11/4 | انتشار: 1394/4/30
|
|
|
|