:: دوره 22، شماره 4 - ( ضمیمه شهریور ماه 1393 ) ::
جلد 22 شماره 4 صفحات 164-159 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان فشار عصبی در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی شیراز
علی خانی جیحونی ، سیدمنصور کشفی ، اکبر بابایی حیدرآبادی ، معصومه ایمانزاد* 1، مریم یزدانخواه
1- ، Imanzadmasoumeh@yahoo.com
چکیده:   (7782 مشاهده)
مقدمه: استرس پدیده ای پیچیده است که بر ارتباط پویای بین شخص و محیط متمرکز می باشد. آموزش و یادگیری تجربه ای پر استرس است، به خصوص در علوم پزشکی که ماهیت آن به گونه ای است که به عنوان یکی از پر استرس ترین مشاغل شناخته شده است. مسئله بحرانی در مورد استرس دانشجویان اثر آن بر یادگیری است. به منظور کاهش استرس ها و پیشگیری از عواقب آن ها باید تدابیری اتخاذ گردد. بنا بر این مطالعه حاضر به بررسی میزان فشارهای عصبی و برخی از عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی شیراز پرداخته است. مواد و روش ها: مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر بر روی 420 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی در بین دانشجویان توزیع و « هری » شیراز صورت گرفت که بعد از انتخاب تصادفی نمونه ها پرسش نامه سنجش استرس وارد و با استفاده از آزمون های مورد تجزیه و تحلیل قرار SPSS تکمیل گردید. داده های گردآوری شده به نرم افزار گرفت. 9 درصد( 42 نفر) از افراد / یافته های پژوهش: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد از نظر وضعیت فشار عصبی 9 90 درصد( 381 نفر) دارای فشار عصبی در حد متوسط بودند. طبق نتایج حاصل، بین / سالم(نمره کمتر از 150 ) و 1 بین وضعیت فشار عصبی با هیچ (P< وضعیت فشار عصبی با وضعیت تأهل ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد.( 0.02 P<0.74, P<0.43, P< یک از متغیرهای سن، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و محل سکونت(به ترتیب , 0.76 ارتباط معناداری مشاهده نگردید. (P<0.90 بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از مطالعه می توان با ایجاد محیط امن روانی، تغییر شرایط اجتماعی و اصلاح وضعیت تحصیلی و آموزشی و خصوصاً نحوه برگزاری امتحانات، و هم چنین ایجاد انگیزه بیشتر در دانشجویان، فشارهای عصبی را کاهش داد.
واژه‌های کلیدی: فشار عصبی، عوامل مرتبط، دانشجویان دختر، شیراز
متن کامل [PDF 372 kb]   (2614 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سم شناسی
دریافت: 1393/6/22 | پذیرش: 1393/6/22 | انتشار: 1393/6/22


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 4 - ( ضمیمه شهریور ماه 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها