مقدمه: استرس پدیده ای پیچیده است که بر ارتباط پویای بین شخص و محیط متمرکز می باشد. آموزش و
یادگیری تجربه ای پر استرس است، به خصوص در علوم پزشکی که ماهیت آن به گونه ای است که به عنوان یکی از پر
استرس ترین مشاغل شناخته شده است. مسئله بحرانی در مورد استرس دانشجویان اثر آن بر یادگیری است. به منظور
کاهش استرس ها و پیشگیری از عواقب آن ها باید تدابیری اتخاذ گردد. بنا بر این مطالعه حاضر به بررسی میزان
فشارهای عصبی و برخی از عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی شیراز پرداخته است.
مواد و روش ها: مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر بر روی 420 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی
در بین دانشجویان توزیع و « هری » شیراز صورت گرفت که بعد از انتخاب تصادفی نمونه ها پرسش نامه سنجش استرس
وارد و با استفاده از آزمون های مورد تجزیه و تحلیل قرار SPSS تکمیل گردید. داده های گردآوری شده به نرم افزار
گرفت.
9 درصد( 42 نفر) از افراد / یافته های پژوهش: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد از نظر وضعیت فشار عصبی 9
90 درصد( 381 نفر) دارای فشار عصبی در حد متوسط بودند. طبق نتایج حاصل، بین / سالم(نمره کمتر از 150 ) و 1
بین وضعیت فشار عصبی با هیچ (P< وضعیت فشار عصبی با وضعیت تأهل ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد.( 0.02
P<0.74, P<0.43, P< یک از متغیرهای سن، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و محل سکونت(به ترتیب , 0.76
ارتباط معناداری مشاهده نگردید. (P<0.90
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از مطالعه می توان با ایجاد محیط امن روانی، تغییر شرایط
اجتماعی و اصلاح وضعیت تحصیلی و آموزشی و خصوصاً نحوه برگزاری امتحانات، و هم چنین ایجاد انگیزه بیشتر در
دانشجویان، فشارهای عصبی را کاهش داد.
khani jihoni A, kashfi M, babaee haidar abadi A, imanzad M, yazdan khah M. Investigating the Level of Nervousness among Female Students in Shiraz University of Medical Sciences in 1390. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2014; 22 (4) :159-164 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2116-fa.html
خانی جیحونی علی، کشفی سیدمنصور، بابایی حیدرآبادی اکبر، ایمانزاد معصومه، یزدانخواه مریم. بررسی میزان فشار عصبی در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1393; 22 (4) :159-164