[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations63083617
h-index2719
i10-index18578
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 22، شماره 3 - ( 4-1393 ) ::
جلد 22 شماره 3 صفحات 18-10 برگشت به فهرست نسخه ها
اعتباریابی پرسش نامه کیفیت زندگی کودکان((PedsQL در شهر کاشان
هاشم محمدیان ، حسین اکبری ، حمیدرضا گیلاسی ، ذبیح اله قارلی پور ، علی معظمی گودرزی ، مهدی آقاجانی ، امیرمحمد منصف ، حسین تحویلیان ، اکرم آذر آبدار* 1
1- ، azarabdar@yahoo.com
چکیده:   (15073 مشاهده)
مقدمه: ارتقاء و بهبود سلامت کودکان جزء اهداف جهانی مراقبت های بهداشتی اولیه است. این مطالعه به بررسی ویژگی های روان سنجی کیفیت زندگی((PedsQL در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر کاشان در سال 1390 پرداخته است. مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی، بر روی 400 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی(پایه 3 الی 5) اجرا شد که از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند. اعتبار محتوای نسخه ایرانی PedsQL 4.0 از طریق فرایند ترجمه با انجام مصاحبه با کودکان 12-9 سال(n=30) و پدر و مادر آنان(n=30) در مدارس ابتدایی شهر کاشان بررسی و تست شد. روایی سازه ای و پایایی ابزار PedsQL بر روی نمونه ای از کودکان مدارس ابتدایی شهر کاشان(n=400) و پدر و مادر آنان(n=400) مورد آزمون قرار گرفت. اعتبار ملاکی(هم زمان) با بررسی همبستگی پیرسون بین کیفیت زندگی خود گزارشی کودکان Child Self-Report با کیفیت زندگی گزارشی والدین Parent Proxy-Report به همراه متغیرهای جمعیت شناختی برآورد شد. داده ‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS vol.18 و نرم ‌افزار LISRELvol.8.8 تحلیل شدند. یافته های پژوهش: روایی محتوای(CVI) PedsQL در کل ابزار 84/0 و در چهار خرده مقیاس عملکرد جسمانی، عملکرد عاطفی، عملکرد اجتماعی و عملکرد مدرسه به ترتیب 80/0، 86/0، 83/0 و 88/0 به دست آمد. روایی سازه ابزار خوب و مناسب بود.(RMSEA=0.047, NFI=0.99, GFI=1.00, P=0.15, df=2, χ2=3.77) تمامی سوالات بار عاملی متوسط به بالای بیش از 40/0 بر روی چهار عامل: عملکرد جسمانی، عملکرد عاطفی، عملکرد اجتماعی و عملکرد مدرسه را نشان دادند. ضریب همبستگی بین PedsQL کودکان و چهار خرده مقیاس آن در حد قابل قبول بود.(r>0.7) ابزار PedsQL کودکان از همسانی درونی مناسبی(82/۰α=) برخوردار بود. دامنه ضرایب آلفا کرونباخ حیطه های مختلف ابزار مزبور بین 65/0 تا 77/0 بود. بین ابزار کیفیت زندگی PedsQL کودکان و PedsQL والدین و متغیرهای دموگرافیک جمعیت تحت بررسی روابط معنی دار وجود داشت. بحث و نتیجه‌گیری: یافته های این مطالعه بیانگر مناسب بودن خصوصیات روان سنجی نسخه فارسی ابزار PedsQL در سنجش کیفیت زندگی دانش آموزان مقطع ابتدایی است. مدیران مدارس و متخصصین نظام سلامت می توانند از این مطالعه جهت طراحی دستورالعمل هایی برای ایجاد محیطی سالم و توسعه برنامه های آموزش سلامت محور در راستای ارتقاء کیفیت زندگی و سلامت دانش آموزان استفاده وافری ببرند.
واژه‌های کلیدی: کیفیت زندگی، ساختار عاملی، کودکان
متن کامل [PDF 369 kb]   (6249 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی
دریافت: 1393/4/11 | پذیرش: 1393/4/11 | انتشار: 1393/4/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohamadian H, akbari H, gilasi H, gharlipour Z, moazami A, aghajani M, et al . Validation of Pediatric Quality of Life Questionnaire (PedsQL) in Kashan city. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2014; 22 (3) :10-18
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1935-fa.html

محمدیان هاشم، اکبری حسین، گیلاسی حمیدرضا، قارلی پور ذبیح اله، معظمی گودرزی علی، آقاجانی مهدی، و همکاران.. اعتباریابی پرسش نامه کیفیت زندگی کودکان((PedsQL در شهر کاشان . مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1393; 22 (3) :10-18

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1935-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 3 - ( 4-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4646