[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations62733583
h-index2719
i10-index18478
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 23، شماره 6 - ( 10-1394 ) ::
جلد 23 شماره 6 صفحات 168-163 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر یادگیری مبتنی بر تیم در آموزش درس آناتومی دانشجویان توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
طیبه رستگار* 1، سودابه هوشیاری منش2 ، حسین سالاری3
1- دانشگاه علوم پزشکی تهران ، trastegar@sina.tums.ac.ir
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران
3- دانشگاه شاهد
چکیده:   (7191 مشاهده)

مقدمه: افزایش مشارکت دانشجویان در امر یادگیری، به طور قابل ملاحظه­ ای در روش ­های نوین آموزشی مورد توجه است. یادگیری مبتنی بر تیم، نوعی یادگیری مشارکتی با ساختار مشخص است که هدف آن افزایش شناخت با به‌ کارگیری دانش فردی دانشجویان در قالب یک تیم است. در مطالعه حاضر، آموزش و یادگیری دانشجویان مقطع کارشناسی فیزیوتراپی و کار درمانی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در تدریس آناتومی دست با روش یادگیری مبتنی بر تیم انجام گردید.

مواد و روش ‌‌ها: این مطالعه روی 36 دانشجوی کارشناسی فیزیوتراپی به شیوه­ تدریس سخنرانی  و 21 دانشجوی کارشناسی کار درمانی به روش یادگیری مبتنی بر تیم در دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 91-90 صورت گرفت. ارزیابی دانشجویان با دو شیوه در دو گروه تدریس با روش سخنرانی و یادگیری مبتنی بر تیم(Team Based Learning) ، با استفاده از امتحان چهار گزینه ‌ای انجام و میانگین نمرات آزمون ‌ها در دو شیوه تدریس، با آزمون‌ های‌ آماری تی مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه مقایسه گردید.

یافته های پژوهش: پس از انجام ارزشیابی، نمرات دانشجویان طی تدریس TBL در هر دو ارزیابی فردی و گروهی، 86/10 درصد رشد را نشان داد. بین میانگین نمره دانشجویان در گروه سخنرانی و میانگین ارزیابی گروهی TBL، تفاوت معناداری وجود داشت(P≤0.05). اختلاف معناداری در علاقه دانشجویان به هر یک از دو روش مشاهده نشد.

بحث و نتیجه‌گیری: یافته ‌های ما نشان داد که TBL یک روش موثر یادگیری در امر آموزش، نسبت به روش سخنرانی است. یافته‌ های این بررسی می ‌تواند به تغییر دیدگاه دانشجویان، مدرسین و مسئولان آموزشی نسبت به انتخاب مناسب روش آموزشی و تاثیر آن در انتقال دانش و دستیابی به اهداف آموزشی تعیین شده، کمک کند.

واژه‌های کلیدی: روش تدریس، سخنرانی، یادگیری مبتنی بر تیم، آموزش
متن کامل [PDF 599 kb]   (2081 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1393/2/10 | پذیرش: 1394/3/24 | انتشار: 1394/11/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rastegar T, Hoshyari Manesh S, Salari H. Effect of Team Based Learning on Rehabilitation Students Anatomy Learning. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2016; 23 (6) :163-168
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1773-fa.html

رستگار طیبه، هوشیاری منش سودابه، سالاری حسین. تاثیر یادگیری مبتنی بر تیم در آموزش درس آناتومی دانشجویان توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1394; 23 (6) :163-168

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1773-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 6 - ( 10-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4643