:: دوره 23، شماره 3 - ( 6-1394 ) ::
جلد 23 شماره 3 صفحات 15-8 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در ارتباط با بهداشت و ایمنی مواد غذایی
زهرا نوری مطلق1 ، مرتضی منصوریان1 ، حشمت الله نورمرادی1 ، زهرا شفیعیان1 ، پروانه بانوی* 2
1- دانشگاه علوم پزشکی ایلام
2- دانشگاه علوم پزشکی ایلام ، pari.banavi@yahoo.com
چکیده:   (8263 مشاهده)

مقدمه: بهداشت مواد غذایی در واقع تضمین کننده کیفیت غذایی مناسب و یک رکن اساسی در ارتقاء سلامت جامعه است. مطالعه حاضر با هدف بررسی آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در زمینه بهداشت و ایمنی مواد غذایی در سال 1392 انجام گرفته است.
مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی در 340 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند، انجام گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه ای مشتمل بر سه بخش دربرگیرنده سوالاتی در زمینه اطلاعات فردی، آگاهی و نگرش نسبت به بهداشت و ایمنی مواد غذایی بود. اطلاعات با استفاده از آزمون های آمار توصیفی(میانگین، میانه و انحراف معیار) و استنباطی(Mann-Whitney and kruskal-wallis tests) به وسیله نرم افزار SPSS vol.16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که به طور کلی(5/3 درصد) از دانشجویان دارای نگرش خوب(6/77 درصد) متوسط و (5/18درصد) نگرشی ضعیف داشتند. در زمینه آگاهی(5/18درصد) دارای آگاهی خوب، (2/16 درصد) متوسط و (4/2 درصد) دارای آگاهی ضعیف بوده اند. نتایج نشان داد که بین نگرش دانشجویان در رابطه با ایمنی و بهداشت مواد غذایی و جنس آن ها ارتباط معنی دار آماری وجود داشت(P=0.036). هم چنین بین آگاهی(P=<0.001) و نگرش(P=0.048) دانشجویان و گذراندن واحد بهداشت مواد غذایی ارتباط معنی دار آماری وجود داشت.
بحث و نتیجه گیری: پیشنهاد می شود با توجه به ارتباط بین آگاهی، بهداشت و ایمنی مواد غذایی، برنامه های آموزشی در قالب کارگاه آموزشی یا گنجاندن واحد درسی بهداشت مواد غذایی برای رشته هایی علوم پزشکی که واحد فوق را نمی گذرانند، برگزار گردد.

واژه‌های کلیدی: آگاهی، نگرش، ایمنی مواد غذایی، دانشجویان
متن کامل [PDF 397 kb]   (3264 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش و ارتقاء سلامت
دریافت: 1393/2/1 | پذیرش: 1393/7/30 | انتشار: 1394/6/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 3 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها