:: دوره 23، شماره 2 - ( 4-1394 ) ::
جلد 23 شماره 2 صفحات 52-44 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی برنامه آموزش آگاهی از واج و بررسی تاثیر آن بر بهبود مهارت ‌های آگاهی از واج در کودکان دارای سندرم داون
زینب محسنی1 ، طاهره سیما شیرازی* 2
1- دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی ، sm_shirazi@yahoo.com
چکیده:   (7676 مشاهده)
مقدمه: مطالعات نشان داده‌اند که کودکان دارای سندرم ‌داون با وجود مشکل در مهارت‌های آگاهی از واج‌شناختی می‌توانند این مهارتهارا رشد دهند. هدف از پژوهش حاضر طراحی برنامه‌ آموزش آگاهی از واج و بررسی تاثیر آن روی بهبود مهارت-های آگاهی از واج کودکاندارایسندرم داون است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه تک موردی که از نوع A-B-A بود، 8 دانش آموز از بین دانش آموزان دارای سندرم داون مقطع ابتدایی به روش نمونه‌ گیری در دسترس انتخاب شدند. بعد از طراحی برنامه آموزشی آگاهی از واج و استفاده از پرسش نامه اطلاعات فردی، آزمون آدمک هوش گودیناف و آزمون آگاهی واج‌ شناختی، 36 جلسه‌ 30 دقیقه‌ ای برای هر آزمودنی برگزار شد که با رسیدن به معیار 80 درصد پاسخ صحیح در آیتم‌ های تعمیمی مداخله پایان می‌ یافت.
یافته‌ های پژوهش از طریق روش تحلیل چشمی و تعیین اندازه اثر تحلیل گردیده است. یافته‌های پژوهش: یافته ‌ها نشان داد که اندازه اثر مداخله در افزایش مهارت ‌های آگاهی از واج در هر شش آزمودنی زیاد بوده است. هم چنین طبق تحلیل چشمی عملکرد آزمودنی‌ها بعد از مداخله افزایش یافت. این بهبود در مهارت ترکیب واجی سریع تر و در مهارت تقطیع واجی کندتر از سایر مهارت ‌ها صورت گرفت. کمترین اندازه اثر در مهارت تقطیع واجی و بیشترین اندازه اثر در مهارت ترکیب واجی مشاهده شد.
بحث و نتیجه ‌گیری: برنامه‌ طراحی شده بر مهارت آگاهی از واج در دانش ‌آموزان دارای سندرم‌ داون تاثیر مثبت دارد و موجب افزایش این مهارت در آن ها می‌ شود.
واژه‌های کلیدی: آگاهی واج‌شناختی، آگاهی از واج، برنامه آموزشی، سندرم ‌داون
متن کامل [PDF 1149 kb]   (2196 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: گفتاردرماني
دریافت: 1393/1/19 | پذیرش: 1393/5/25 | انتشار: 1394/4/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 2 - ( 4-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها