[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations62733583
h-index2719
i10-index18478
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 22، شماره 6 - ( 10-1393 ) ::
جلد 22 شماره 6 صفحات 13-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی درمانی بر کاهش علائم اختلال بیش فعالی/کمبود توجه(ADHD) و بهبود عملکرد تحصیلی کودکان
علی رضا بخشایش* 1، راضیه السادات میرحسینی2
1- دانشگاه یزد ، abakhshayesh@yazduni.ac.ir
2- دانشگاه یزد
چکیده:   (14724 مشاهده)
مقدمه: بازی یک روش برای درمان مسائل کودکان است زیرا آن ها اغلب در بیان شفاهی احساسات با مشکل رو به رو هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بازی درمانی بر کاهش علائم اختلال بیش فعالی/کمبود توجه و بهبود عملکرد تحصیلی کودکان بود.
مواد و روش ‌ها: روش پژوهش، آزمایش گروهی کنترل شده تصادفی است. به همین منظور تعداد 45 نفر از کودکان مبتلا به ADHD دختر و پسر سنین بین 12-7 مراجعه کننده به کلینیک امام حسین یزد در سال 92 به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش، کنترل و پلاسیبو(برای هر گروه تعداد مساوی 15 نفر) قرار گرفتند. گردآوری اطلاعات در دو مرحله اندازه‌ گیری پیش ‌آزمون و پس‌ آزمون صورت گرفت. به منظور تشخیص میزان شدت علائم ADHD از مقیاس درجه بندی کانرز در دو فرم معــلم و والدین استفاده گردید و برای سنجش عملکرد تحصیلی کودکان از نمرات درسی آن ها استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه انجام گردید.
 یافته های پژوهش: نتایج نشان دادند که بازی درمانی بر کاهش علائم بیش‌ فعالی کودکان و افزایش عملکرد تحصیلی کودکان در دروس قرآن، دینی، ریاضیات و تربیت بدنی تاثیر مثبت داشته، ولی در عملکرد تحصیلی کودکان در دروس فارسی، علوم، انضباط و عملکرد کلی تاثیر چندانی نداشته است.
بحث و نتیجه گیری: بازی درمـــانی را می ‌توان به عنــوان یک روش اثربخش در کنار سایر روش‌ های درمانی بر کاهش نشانه‌ های اختلال بیش ‌فعالی/کمبود توجه کودکان و بهبود عملکرد تحصیلی آن ها به کار برد.
واژه‌های کلیدی: بازی درمانی، عملکرد تحصیلی، کودکان، اختلال بیش فعالی/کمبود توجه
متن کامل [PDF 290 kb]   (15193 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1392/11/25 | پذیرش: 1393/5/26 | انتشار: 1393/10/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhshayesh A, Mirhosseini R. Effectiveness of Play Therapy on the Reduction of Children’s Severity Symptoms with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and Promotion of Their Academic Performance. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2015; 22 (6) :1-13
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1586-fa.html

بخشایش علی رضا، میرحسینی راضیه السادات. اثربخشی بازی درمانی بر کاهش علائم اختلال بیش فعالی/کمبود توجه(ADHD) و بهبود عملکرد تحصیلی کودکان . مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1393; 22 (6) :1-13

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1586-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 6 - ( 10-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4643