:: دوره 22، شماره 6 - ( 10-1393 ) ::
جلد 22 شماره 6 صفحات 158-152 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه مولفه های خلاقیت با سلامت روان در دانش آموزان دبیرستان های استان ایلام
رستم منتی ، محسن نیازی* 1، والیه منتی ، یونس عزتی
1- ، niazim@kashanu.ac.ir
چکیده:   (9785 مشاهده)
مقدمه: بر اساس مطالعات گوناگون خلاقیت و مولفه های آن از جمله عوامل مهم در سلامت روانی افراد می باشند، بر این اساس هدف از این پژوهش بررسی رابطه خلاقیت و مولفه های آن با سلامت روان در دانش آموزان دبیرستان های استان ایلام بود.
 مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دبیرستان های استان ایلام در سال تحصیلی 91-90 بوده است که تعداد 348 دانش آموز(187 پسر و 161 دختر) به شیوه نمونه‌ گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسش نامه‌ های استاندارد خلاقیت و سلامت روانی(GHQ-28) را تکمیل نمودند. داده‌ های حاصل از پرسش نامه با استفاده از نرم افزار SPSS vol.16 و آزمون های آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری به روش ورود و گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته های پژوهش: نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که به طور کلی خلاقیت و مولفه های آن می‌ توانند 35 درصد واریانس سلامت روانی در دانش آموزان را پیش ‌بینی کنند. به علاوه انعطاف پذیری و سیالی به ترتیب بهترین پیش بین برای واریانس سلامت روانی در دانش آموزان دبیرستانی می باشد.
 بحث و نتیجه گیری: با توجه به نقش خلاقیت و مولفه های آن بر سلامت روانی در دانش آموزان استفاده از یک مجموعه برنامه آموزشی توسط متخصصان مجرب در پیشگیری از مسائل روان شناختی توصیه می شود.
واژه‌های کلیدی: خلاقیت، سلامت روانی، انعطاف پذیری، سیالی
متن کامل [PDF 179 kb]   (4129 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1392/10/7 | پذیرش: 1392/12/25 | انتشار: 1393/10/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 6 - ( 10-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها