:: دوره 23، شماره 2 - ( 4-1394 ) ::
جلد 23 شماره 2 صفحات 133-125 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش سبک های تفکر، سبک های اسناد، خوش بینی و بدبینی در پیش بینی نشانه های اختلال وسواس
فاطمه بازدار* 1، توکل موسی زاده2 ، محمد نریمانی3 ، وحید احمدی4
1- دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اردبیل ، fatemebazdar@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اردبیل
3- دانشگاه محقق اردبیلی
4- دانشگاه آزاد
چکیده:   (9130 مشاهده)

مقدمه: بیماری وسواس، علیرغم شیوع نسبی پایین آن، از جمله اختلالات روانی بسیار پیچیده و جالب است که عوامل مختلفی بر روی آن می تواند تأثیرگذار باشد. لذا هدفمقدمه: اختلال وسواس از جمله اختلالات روانی بسیار پیچیده و جالب است که عوامل مختلفی بر روی آن می تواند تاثیرگذار باشد. لذا هدف پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش سبک های تفکر، سبک های اسناد، خوش بینی و بدبینی در پیش بینی نشانه های اختلال وسواس صورت گرفت. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه بیماران مبتلا به اختلال وسواس در شهر اردبیل که در سال 1391 به کلینیک های تخصصی روان پزشکی مراجعه کرده بودند، تشکیل می دهد. از این جامعه 40 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه وسواس فکری- عملی مادزلی، پرسش نامه سبک های تفکر استرنبرگ، پرسش نامه سبک های اسناد سلیگمن و پرسش نامه بازنگری شده جهت مندی زندگی استفاده شد. داده های پژوهش با روش آماری تحلیل رگرسیون چند متغیری و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش: بر اساس نتایج به دست آمده تحلیل رگرسیون نشان داد که سبک های تفکر، سبک های اسناد و خوش بینی و بدبینی علائم وسواس را به طور معناداری پیش بینی می کنند. که بیشترین پیش بینی مربوط به متغیر خوش بینی و بدبینی بود. بحث و نتیجه گیری: اختلال وسواس فکری- عملی و ابتلاء به آن باعث بروز مشکلاتی در خانواده برای بیماران می گردد و این نتایج بیانگر اهمیت نقش سبک های تفکر، سبک های اسناد و خوش بینی و بدبینی در شکل گیری و گسترش اختلال وسواس فکری- عملی است.

واژه‌های کلیدی: سبک های تفکر، سبک های اسناد، خوش بینی و بدبینی، وسواس فکری- عملی
متن کامل [PDF 276 kb]   (3304 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1392/10/5 | پذیرش: 1392/10/25 | انتشار: 1394/5/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 2 - ( 4-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها