:: دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1388 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 14-8 برگشت به فهرست نسخه ها
Prediction of Teachers' Assessment of Students' Performance in Math and Sciences Subjects Based on Meeker's Cognitive Abilities Test Among The School Students
جهانشاه محمدزاده*
دانشگاه ایلام
چکیده:   (10641 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر به منظور پیش بینی ارزیابی معلم از دانش‌آموز در دروس ریاضی و علوم توسط آزمون تشخیص توانایی های شناختی میکر انجام شد. آزمون میکر دارای 26 خرده آزمون است که برای انـــدازه گیری گستره وسیعی از توانایی های شناختی به کار می رود این آزمون ها مطابق با الگوی هوش گیلفورد هستند. آزمون میکر نیم رخ جامعی از نقاط ضعف و قوت مربوط به توانایی های شناختی را ارائه می کنند که بر اساس آن ها می توان مداخلات آموزشی خاصی را جهت افراد اتخاذ کرد. مواد و روش ها: نمونه پژوهش مشتمل بر 60 دانش آموز دختر و پسر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی بود. جهت تحلیل آماری داده‌ها از روش رگرسیون چند متغیری استفاده شد. متغیرهای پیش‌بین، خرده آزمون‌های میکر و متغیر ملاک ارزیابی معلم از دانش آموز بود. یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که بهترین متغیر پیش‌ بین در درس ریاضی خرده آزمون NSS (تولید همگرای نظام های نمادی) است که 32/0 واریانس ارزشیابی معلمان از درس ریاضی را تبیین می‌کند. پس از آن خرده آزمون‌های CMU (شناخت واحدهای معنایی)، CSS (شناخت نظام‌های نمادی) و DFU (تولید واگرای واحدهای تصویری) به ترتیب، 12/0، 05/0 و 4/0 این واریانس را تبیین می‌کنند. نتایج دیگر پژوهش نشان داد که بهترین متغیر پیش بین ارزیابی معلم از دانش‌آموز در درس علوم خرده آزمون ESS (ارزشیابی نظام های نمادی) است و پس از آن خرده آزمون DSR (تولید واگرای روابط نمادی) است که به ترتیب 20/0 و 07/0 واریانس ارزیابی معلمان از درس علوم را تبیین می‌کنند. بحث و نتیجه گیری: به این ترتیب می‌توان به کمک آزمون های میکر، از همان سال های دوران ابتدایی استعداد دانش آموزان را در زمینه رشته‌های تحصیلی شناسایی نمود و نیز با توجه به نقص عملکردی آن ها در آزمون های پیش‌بین ریاضی و علوم در جهت افزایش توانمندی آنها به طراحی مداخله‌های به موقع اقدام نمود.
متن کامل [PDF 238 kb]   (1549 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1388/11/20 | پذیرش: 1394/1/31 | انتشار: 1394/1/31


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها