:: دوره 21، شماره 4 - ( ضمیمه تابستان 1392 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 122-114 برگشت به فهرست نسخه ها
خطرات حفاری و اثرات آن در تونل در حال ساخت امیرکبیر به روش FMEA
سید عبدالرضا مرتضوی طباطبایی ، سید مهدی فرشاد نیا* 1، موسی جباری ، کیوان ویسی
1- ، studentresearchcommittee@gmail.com
چکیده:   (13309 مشاهده)
مقدمه: عملیات حفاری و گودبرداری در بسیاری از پروژه‌های عمرانی، با خطرات جانی و مالی زیادی همراه می‌ باشد. پروژه عمرانی تونل امیرکبیر در ایران، به دلیل وسعت کار شامل تمامی اجزای این عملیات بود. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی فرایند حفاری به 3 فاز عملیاتی تقسیم شد و با استفاده از روش FMEA، اطلاعاتی شامل نوع خطرات، اثرات، علت، احتمال وقوع آن ‌ها جمع آوری شد. فراوانی تجمعی و درصد فراوانی تجمعی نمرات ریسک محاسبه و به وسیله نمودار پارتو، عدد ریسک اولویت‌ بندی گردید. یافته ‌های پژوهش: بیشترین درصد نمرات ریسک در مجموع فازهای عملیاتی شامل 4 خطر؛ برخورد ماشین آلات حفاری به افراد، تصادف و برخورد به تجهیزات یا سایر ماشین آلات، سقوط تجهیزات، سقوط افراد از روی قسمت‌های مختلف ماشین آلات، بود. بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس نمودارهای پارتو، با حذف و یا کنترل خطرات مذکور می‌توان تفاوت چشم ‌گیری در سطح ایمنی پروژه ‌های احداث تونل امیرکبیر ایجاد کرد.
واژه‌های کلیدی: شناسایی خطر، ارزیابی ریسک، ساخت و ساز، حفاری، FMEA
متن کامل [PDF 735 kb]   (7989 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت محیط
دریافت: 1392/7/20 | پذیرش: 1392/7/23 | انتشار: 1392/7/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 4 - ( ضمیمه تابستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها