خطرات حفاری و اثرات آن در تونل در حال ساخت امیرکبیر به روش FMEA
|
سید عبدالرضا مرتضوی طباطبایی ، سید مهدی فرشاد نیا* 1، موسی جباری ، کیوان ویسی |
1- ، studentresearchcommittee@gmail.com |
|
چکیده: (13309 مشاهده) |
مقدمه: عملیات حفاری و گودبرداری در بسیاری از پروژههای عمرانی، با خطرات جانی و مالی زیادی همراه می باشد. پروژه عمرانی تونل امیرکبیر در ایران، به دلیل وسعت کار شامل تمامی اجزای این عملیات بود.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی فرایند حفاری به 3 فاز عملیاتی تقسیم شد و با استفاده از روش FMEA، اطلاعاتی شامل نوع خطرات، اثرات، علت، احتمال وقوع آن ها جمع آوری شد. فراوانی تجمعی و درصد فراوانی تجمعی نمرات ریسک محاسبه و به وسیله نمودار پارتو، عدد ریسک اولویت بندی گردید.
یافته های پژوهش: بیشترین درصد نمرات ریسک در مجموع فازهای عملیاتی شامل 4 خطر؛ برخورد ماشین آلات حفاری به افراد، تصادف و برخورد به تجهیزات یا سایر ماشین آلات، سقوط تجهیزات، سقوط افراد از روی قسمتهای مختلف ماشین آلات، بود.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس نمودارهای پارتو، با حذف و یا کنترل خطرات مذکور میتوان تفاوت چشم گیری در سطح ایمنی پروژه های احداث تونل امیرکبیر ایجاد کرد. |
|
واژههای کلیدی: شناسایی خطر، ارزیابی ریسک، ساخت و ساز، حفاری، FMEA |
|
متن کامل [PDF 735 kb]
(7989 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
بهداشت محیط دریافت: 1392/7/20 | پذیرش: 1392/7/23 | انتشار: 1392/7/23
|
|
|
|