مقدمه: عملیات حفاری و گودبرداری در بسیاری از پروژههای عمرانی، با خطرات جانی و مالی زیادی همراه می باشد. پروژه عمرانی تونل امیرکبیر در ایران، به دلیل وسعت کار شامل تمامی اجزای این عملیات بود.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی فرایند حفاری به 3 فاز عملیاتی تقسیم شد و با استفاده از روش FMEA، اطلاعاتی شامل نوع خطرات، اثرات، علت، احتمال وقوع آن ها جمع آوری شد. فراوانی تجمعی و درصد فراوانی تجمعی نمرات ریسک محاسبه و به وسیله نمودار پارتو، عدد ریسک اولویت بندی گردید.
یافته های پژوهش: بیشترین درصد نمرات ریسک در مجموع فازهای عملیاتی شامل 4 خطر؛ برخورد ماشین آلات حفاری به افراد، تصادف و برخورد به تجهیزات یا سایر ماشین آلات، سقوط تجهیزات، سقوط افراد از روی قسمتهای مختلف ماشین آلات، بود.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس نمودارهای پارتو، با حذف و یا کنترل خطرات مذکور میتوان تفاوت چشم گیری در سطح ایمنی پروژه های احداث تونل امیرکبیر ایجاد کرد.
mortazavi tabatabaee A, farshad nia M, jabari M, visi K. The Risks and Effects of Iranian Amirkabir Tunneling Project Using Failure Modes and Effects Analysis (FMEA). J. Ilam Uni. Med. Sci. 2013; 21 (4) :114-122 URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1254-fa.html
مرتضوی طباطبایی سید عبدالرضا، فرشاد نیا سید مهدی، جباری موسی، ویسی کیوان. خطرات حفاری و اثرات آن در تونل در حال ساخت امیرکبیر به روش FMEA . مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (4) :114-122