:: دوره 21، شماره 4 - ( ضمیمه تابستان 1392 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 29-21 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس مؤلفه های هوش هیجانی
معصومه موسوی ، سعداله هاشمی* 1، سید امیر امین یزدی ، اسماعیل سلطانی ، زینب احمدی ، مصطفی خانزاده ، ستار کیخاونی
1- ، Hashemi.s62@gmail.com
چکیده:   (15023 مشاهده)
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس مولفه های هوش هیجانی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی و جامعه آماری دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز بود که از این تعداد 185 نفر(99 مرد و 86 زن) به روش تصادفی طبقه ‌ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند برای جمع آوری داده های از پرسش نامه های تعلل ورزی و مقیاس رگه های فراخلقی(TMMS) استفاده شد. سپس داده ها از طریق نرم افزارSPSS وارد نرم افزار شدند و از آزمون های آماری همبستگی برای تجزیه و تحلیل دادها استفاده شد. یافته های پژوهش: یافته های این پژوهش حاکی از آن است که نمره کلی هوش هیجانی، تعلل ورزی تحصیلی را پیش بینی می کند و از بین سه مولفه هوش هیجانی مولفه وضوح احساسات نیز می تواند تعلل ورزی تحصیلی را پیش بینی کند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به این یافته ها، می توان با اجرای مداخلاتی چون آموزش هوش هیجانی، تعلل ورزی تحصیلی را در دانشجویان کاهش داد.
واژه‌های کلیدی: تعلل ورزی تحصیلی، هوش هیجانی، دانشجویان کارشناسی ارشد
متن کامل [PDF 393 kb]   (4683 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1392/7/14 | پذیرش: 1392/8/1 | انتشار: 1392/8/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 4 - ( ضمیمه تابستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها