[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations68634096
h-index2822
i10-index20599
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 32، شماره 3 - ( 5-1403 ) ::
جلد 32 شماره 3 صفحات 46-35 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش گروهی بر مبنای نظریۀ انگیزش محافظت بر سبک زندگی، افکار منفی و نگرش ناکارآمد افراد افسرده
معصومه یونسی مله1 ، محسن فضل علی* 2، بهرام میرزاییان1
1- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران ، Mohsen.fazlali@yahoo.com
چکیده:   (570 مشاهده)
مقدمه: نظریۀ انگیـزش محافظـت از کارآمـدترین نظریـه‌هـا در پیش‌بینی رفتارهای پیشگیرانه است که ابتدا بر انگیـزش و سپس بـر توسـعۀ مهـارت‌هـای سـازگاری تأکیـد دارد. این نظریه برای درک و پیش‌بینی قصد و رفتارهای بهداشتی به‌کار می‌رود که فرد را در برابر وقایع آسیب‌زا محافظت می‌کند؛ به همین منظور، محقق در این مهم، به بررسی اثربخشی آموزش گروهی بر مبنای نظریۀ انگیزش محافظت بر سبک زندگی، افکار منفی و نگرش ناکارآمد افراد افسرده پرداخته است.
مواد و روش­ها: روش پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون‌‌ـ‌‌پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری همۀ مراجعان مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط بودند که در بهار 1402، به مرکز یاریگر شهرستان قائم‌شهر مراجعه کردند. با توجه به اینکه در آموزش گروهی از 15 تا 20 نفر استفاده می‌شود؛ بنابراین، تعداد 40 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌های سبک زندگی ارتقادهندۀ سلامت والکر و همکاران (1987)، نگرش‌های ناکارآمد وایزمن و بک (1978) و افکار خودآیند منفی کندال و هولون (1980) پاسخ دادند. از آزمون‌های تحلیل واریانس یک‌راهه، تحلیل کوواریانس یک‌متغیره و چندمتغیره استفاده گردید و P<0.05 از نظر آماری معنی‌دار در نظر گرفته شد.
یافته­های پژوهش: نتایج نشان داد که میانگین نمره‌های سبک زندگی، افکار خودآیند منفی و نگرش‌های ناکارآمد در گروه آزمایش با گروه کنترل از نظر آماری در سطح کمتر از یک‌صدم (P=0.01) تفاوت معناداری دارد؛ همچنین میانگین‌های پس‌آزمون افکار خودآیند منفی و نگرش‌های ناکارآمد آزمودنی‌هایی که در گروه آزمایش تحت آموزش انگیزش محافظت از خود، قرار داشتند، در مقایسه با گروه کنترل که تحت آموزش قرار نداشتند، کاهش داشت و اندازۀ اثر برای عضویت گروهی برای سبک زندگی برابر با Eta=0.83، برای افکار خودآیند منفی برابر با Eta=0.69 و برای نگرش‌های ناکارآمد برابر با Eta=0.62 بود.
بحث و نتیجه‌گیری: آموزش انگیزش محافظت از خود بر ارتقای سبک زندگی، کاهش افکار خودآیند منفی و نگرش‌های ناکارآمد افراد افسرده اثربخش است و با توجه به ماهیت نظریۀ انگیزش محافظت پیشنهاد می‌شود، برای بهبود سبک زندگی، افکار منفی و نگرش ناکارآمد افراد افسرده استفاده گردد.
 
واژه‌های کلیدی: نظریۀ انگیزش محافظت، سبک زندگی، افکار منفی، نگرش ناکارآمد، افسردگی
متن کامل [PDF 1287 kb]   (266 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1402/5/22 | پذیرش: 1402/11/28 | انتشار: 1403/5/15
فهرست منابع
1. World Health Organization (WHO). Sexual and reproductive health beyond 2014: Equality, Quality of care and Accountability. Geneva: World Health Organization 2014.
2. Kitzmiller JL, Block JM, Brown FM, Catalano PM, Conway DL, Coustan DR, et al. Managing preexisting diabetes for pregnancy: summary of evidence and consensus recommendations for care. Diabetes Care 2008;31:1060-79. doi: 10.2337/dc08-9020.
3. Dadkhah M, Jafarzadehgharehziaaddin M, Molaei S, Akbari M, Gholizadeh N, Fathi F. Major depressive disorder: Biomarkers and biosensors. Clin Chim Acta 2023: 1:117437. doi: 10.1016/j.cca.2023.117437.
4. Tura A, Goya-Maldonado R. Brain connectivity in major depressive disorder: a precision component of treatment modalities? Transl Psychiatry 2023 9;13:196. doi: 10.1038/s41398-023-02499-y.
5. Souza PB, de Araujo Borba L, Castro de Jesus L, Valverde AP, Gil-Mohapel J, Rodrigues ALS. Major Depressive Disorder and Gut Microbiota: Role of Physical Exercise. Int J Mol Sci 2023 28;24:16870. doi: 10.3390/ijms242316870.
6. Ali M, Ullah I, Diwan MN, Aamir A, Awan HA, Waris Durrani A, et al. Zuranolone and its role in treating major depressive disorder: a narrative review. Horm Mol Biol Clin Investig 2023;44:229-36. doi: 10.1515/hmbci-2022-0042.
7. Hartig J, Nemeş B. BDNF-related mutations in major depressive disorder: a systematic review. Acta Neuropsychiatr 2023;35:5-26. doi: 10.1017/neu.2022.22.
8. Heissel A, Heinen D, Brokmeier LL, Skarabis N, Kangas M, Vancampfort D, et al. Exercise as medicine for depressive symptoms? A systematic review and meta-analysis with meta-regression. Br J Sports Med 2023;57:1049-57. doi: 10.1136/bjsports-2022-106282.
9. Jabbari M, Shahidi S, Mootabi F. Effectiveness of Group Intervention Based on Positive Therapy on Dysfunctional Attitudes and Happiness in Adolescent Girls. J Clin Psychol 2014; 6: 65-74. doi: 10.22075/jcp.2017.2164.
10. Dowlati Y, Segal ZV, Ravindran AV, Steiner M, Stewart DE, Meyer JH. Effect of dysfunctional attitudes and postpartum state on vulnerability to depressed mood. J Affect Disord 2014; 161:16-20. doi: 10.1016/j.jad.2014.02.047.
11. Saxena K, Kurian S, Kumar R, Arnold LE, Simkin DR. Mood Disorders in Youth: Complementary and Integrative Medicine. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am 2023;32:367-94. doi: 10.1016/j.chc.2022.08.012.
12. Wright CF, Campbell P, Eberhardt RY, Aitken S, Perrett D, Brent S, et al. Genomic Diagnosis of Rare Pediatric Disease in the United Kingdom and Ireland. N Engl J Med. 2023;388:1559-71. doi: 10.1056/NEJMoa2209046.
13. Tomescu MI, Papasteri C, Sofonea A, Berceanu AI, Carcea I. Personality Moderates Intra-Individual Variability in EEG Microstates and Spontaneous Thoughts. Brain Topogr 2023;1:17-24. doi: 10.1007/s10548-023-01019-x.
14. Beck AT, Epstein N, Harrison R. Cognitions, attitudes and personality dimessions in depression. Br J Cogn Psychother 1983; 1: 1-16. doi.org/10.1037/0033-2909.110.2.215.
15. Hosseini M, Ashktorab T, Taghdisi M. Health Promotion Lifestyle in Nursing Students: a systematic review. JHPM 2013; 2:66-79.
16. Keller JM. The MVP Model: Overview and application. New direction for teaching and learning 2018; 152: 13-26. doi:10.1002/tl.20265.
17. Kaplan HI, Sadock BJ, Cadock VA, Ruiz P, Putaki C, Sussaman N. Sipnosis Depsiquiatria: Ciencias de Ta conducta,psiquaitria clinical 2016.
18. Kelley J, Pohl B. Using structured positive and negative reinforcement to change student behavior in educational setting in order to achieve student academic success. Multidiscip J Educ Soc 2018; 5: 17-29. doi:10.4995/muse.2018.6370
19. Han S, Middleton P, Shepherd E, Van Ryswyk E, Crowther CA. Different types of dietary advice for women with gestational diabetes mellitus. Cochrane Database Syst Rev 2017;2:CD009275. doi: 10.1002/14651858.CD009275.pub3.
20. Mohammadi Zeidi I, Pakpour Hajiagha A, Mohammadi Zeidi B. Reliability and Validity of Persian Version of the Health-Promoting Lifestyle Profile. J Mazandaran Univ Med Sci 2011; 20:102-13.
21. Gentles SJ, Charles C, Ploeg J, McKibbon KA. Sampling in Qualitative Research: Insights from an Over view of the Methods Literature. TQR 2015; 20:1772-89. doi:10.46743/2160-3715/2015.2373.
22. Hollon SD, Kendall PC. Cognitive self-statements in depression: Development of an Automatic Thoughts Questionnaire. Cogn Ther Res 1980; 4: 383-95. doi:10.1007/BF01178214.
23. Kaviani M. Islamic lifestyle and its measuring tool. 3rd ed. Qom, Hoza Research Center and University 2012.
24. Yoo CW, Lee J, Yoo C, Xiao N. Coping behaviors in short message service (SMS)-based disaster alert systems: From the lens of protection motiva - tion theory as elaboration likelihood. Inf Manag 2021; 58:103454. doi:10.1016/j.im.2021.103454.
25. Gonzalez JS, Safren SA, Cagliero E, Wexler DJ, Delahanty L, Wittenberg E, et al. Depression, self-care, and medication adherence in type 2 diabetes: relationships across the full range of symptom severity. Diabetes Care 2007;30:2222-7. doi: 10.2337/dc07-0158.
26. Gentles SJ, Charles C, Ploeg J, McKibbon KA. Sampling in Qualitative Research: Insights from an Overview of the Methods Literature. TQR 2015; 20: 1772-89. doi:10.46743/2160-3715/2015.2373.
27. fayyazi Bordbar MR, Chalaki Nia N, Alizadeh Jouimandi F, Delshad Noghabi, Hoseini S T, Moharari F, et al. Relationship between Spiritual Health and the Effects of Grief in Bereaved Survivors of COVID-19 in Mashhad, Iran 2020. J Mazandaran Univ Med Sci 2021; 31:109-18.
28. Brouwer ME, Williams AD, Forand NR, DeRubeis RJ, Bockting CLH. Dysfunctional attitudes or extreme response style as predictors of depressive relapse and recurrence after mobile cognitive therapy for recurrent depression. J Affect Discord 2019; 243:48-54. doi: 10.1016/j.jad.2018.09.002.
29. Fuhr K, Reitenbach I, Kraemer J, Hautzinger M, Meyer TD. Attachment, dysfunctional attitudes, self-esteem, and association to depressive symptoms in patients with mood disorders. J Affect Disord 2017; 212: 110-16. doi: 10.1016/j.jad.2017.01.021.
30. Clarke M, Ma Z, Snyder SA, Hennes EP. Understanding invasive plant management on family forestlands: An application of protection motivation theory. J Environ Manage 2021; 286:112161. doi: 10.1016/j.jenvman.2021.112161.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.043


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Younesi Maleh M, Fazl Ali M, Mirzaian B. Effectiveness of Group Training Based on Protection Motivation Theory in the Lifestyle, Negative Thoughts, and Dysfunctional Attitudes of Depressed People. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2024; 32 (3) :35-46
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8054-fa.html

یونسی مله معصومه، فضل علی محسن، میرزاییان بهرام. اثربخشی آموزش گروهی بر مبنای نظریۀ انگیزش محافظت بر سبک زندگی، افکار منفی و نگرش ناکارآمد افراد افسرده. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1403; 32 (3) :35-46

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-8054-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 3 - ( 5-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4671