Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1399
8
1
gregorian
2020
11
1
28
5
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین و بازی درمانی گروهی بر اضطراب و
مشکلات اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای(ODD)
Comparison of the Effect of Parent Management Training
and Play Therapy on Anxiety and Social
Problems of Children with
Oppositional Defiant
Disorder
آموزش و ارتقاء سلامت
education vartqa slamt
پژوهشي
Research
<strong><em><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مقدمه:</span></span></em></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ODD</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) از مشکلات بی شمار درون فردی و بین فردی رنج می برند. از این رو این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">PMT</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) و بازی درمانی گروهی بر اضطراب و مشکلات اجتماعی کودکان مبتلا به </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ODD</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> انجام شد.</span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مواد و روش ها:</span></span></em></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و به صورت پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی با تشخیص اختلال نافرمانی مقابله ای بندرعباس در سال 1397 بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 45 نفر از دختران بود که به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">PMT</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">، بازی درمانی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. در گروه </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">PMT</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> مادران کودکـــان مبتلا به </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ODD</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> مورد آموزش قرار گرفتند. از سیاهه رفتاری کودک(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">CBCL</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس تک متغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی و نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS vol.22</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> مورد تجزیه</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">و تحلیل قرار گرفتند.</span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته های پژوهش:</span></span></em></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتایج نشان داد که بین گروه </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">PMT</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> و بازی درمانی با گروه کنترل در مرحله پس آزمون(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P<0.05, F=6.43</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) اضطراب و پس آزمون(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P<0.05, F=14.14</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) مشکلات اجتماعی کودکان مبتلا به </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ODD</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> تفاوت معناداری وجود دارد. هم چنین نتایج نشان داد که بین گروه </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">PMT</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> و بازی درمانی تفاوت معناداری وجود ندارد.</span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">بحث و نتیجه گیری:</span></span></em></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">با توجه به یافته های این پژوهش، </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">PMT</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> و بازی درمانی می توانند به عنوان یک روش موثر در کاهش مشکلات درون فردی و بین فردی کودکان مبتلا به </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ODD</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> به کار گرفته شوند.</span></span><br>
<em>Introduction:</em> Children with the oppositional defiant disorder (ODD) suffer from numerous intrapersonal and interpersonal problems. Therefore, this study aimed to compare the effectiveness of parent management training (PMT) and play therapy on anxiety and social problems of children with ODD.<br>
<br>
<em>Materials & Methods:</em> This semi-experimental study was conducted based on a pretest-posttest design with one control and two experimental groups. The statistical population consisted of all elementary female students with a diagnosis of ODD in Bandar Abbas, Iran, during 2018. This study included 45 female adolescents who were selected through the purposive sampling method and divided into three groups of PMT, play therapy, and control. Mothers of children with ODD in the PMT group were investigated in this study. The data were collected using the Child Behavior Checklist (CBCL) and analyzed in SPSS software (version 22) through ANCOVA and Bonferroni post hoc test. <em>Ethics</em> <em>code:</em> IR.HUMS.REC.1398.128<br>
<br>
<em>Findings:</em> The results showed a significant difference between the experimental and control groups regarding anxiety (F=6.43, P<0.05) and social problems (F=14.14, P<0.05) of children with ODD at the posttest. However, no significant difference was observed between the PMT and play therapy groups.<br>
<br>
<em>Discussions & Conclusions:</em> According to the findings, PMT and play therapy can be used as effective ways to reduce the intrapersonal and interpersonal problems of children with ODD.<br>
آموزش والدین, بازی درمانی, اضطراب, مشکلات اجتماعی, نافرمانی مقابله ای
Anxiety, Oppositional defiant, Parent training, Play therapy, Social problems
64
75
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5873-1&slc_lang=fa&sid=1
Bahareh
Aeini
بهاره
آئینی
ba40_1383@yahoo.com
9600319475328460042847
9600319475328460042847
No
Dept of Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
گروه روان شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
Kobra
Haji alizadeh
کبری
حاجی علیزاده
ph_alizadeh@yahoo.com
9600319475328460042848
9600319475328460042848
Yes
Dept of Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
گروه روان شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران