Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1391
1
1
gregorian
2012
4
1
20
1
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر اجرای برنامه آموزشی بر افزایش خودمراقبتی در بیماران دیابتی نوع دو
Effectiveness of Education Program on Increasing Self Management Among Patients with Type II Diabetes
عمومى
General
پژوهشي
Research
مقدمه: دیابت نوعی بیماری مزمن است که می تواند باعث عوارض جدی در سیستم گردش خون، سیستم عصبی، کلیه ها، چشم ها و پاها شود و با درصد بالای مرگ و میر همراه است. یکی از دلایل عدم موفقیت و حصول نتایج درمانی مطلوب در بیماران دیابتی، کمبود مشارکت آنان در درمان دیابت است؛ در این باره، آموزش خود مراقبتی دیابت عنصری کلیدی در پیشگیری و درمان دیابت است که در بهبود کیفیت زندگی و هم چنین کاهش هزینه ها موثر می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی بر میزان خود مراقبتی در بیماران دیابتی نوع دو مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی روستائی شهرستان گچساران انجام گرفته است.
مواد و روش ها: این مطالعه، از نوع مداخله ای و نیمه تجربی می باشد که روی 120 نفر از بیماران دیابتی انجام شده است. بدین منظور، شرکت کنندگان به طور تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم بندی شده و برنامه آموزشی طراحی شده در شش جلسه(60 دقیقه ای) برای بیماران گروه مداخله و دو جلسه برای خانواده های آنان به صورت سخنرانی و بحث گروهی برگزار شد. دو ماه پس از اتمام مداخله آموزشی، نتایج مورد ارزیابی قرار گرفت. روش گردآروی جمع آوری اطلاعات، استفاده از پرسش نامه کتبی استاندارد بوده و اطلاعات با انجام مصاحبه از بیماران جمع آوری شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 13 استفاده شده است.
یافته های پژوهش: نتایج به دست آمده نشان دهنده تاثیر مثبت اجرای برنامه آموزشی بر افزایش آگـــاهی (000/0P= & 476/8- t=) و خود مراقبتی(000/0P= & 975/8- t=) بیماران گروه مداخله بود.
بحث و نتیجه گیری: بنا بر این، می توان نتیجه گرفت که نقش اجرای برنامه آموزشی بر افزایش میزان خود مراقبتی در بیماران دیابتی مثبت بوده و به نظر می رسدکه اجرای این گونه برنامه ها می تواند نقش موثری در درمان و پیشگیری از عوارض دیابت داشته باشد.
Introduction: Diabetes is a chronic disease capable of causing serious complications affecting the circulatory and nervous systems, kidneys, eyes, and feet, and is associated with high rates of morbidity and mortality. One reason for the failure in achieveing optimal therapeutic results in diabetic patients is their non-participation in the treatment of their disease thus, diabetes self-management education is a key element in the prevention and treatment of diabetes. The purpose of this study was to determine the effects of self management education program among type II diabetic patients referred to health centers in rural Gachsaran, Iran.
Materials & Methods: This interventional quasi-experimental study was performed by choosing 120 diabetic patients randomly divided into two experimental and control groups. Educational programs designed for patients in the intervention group included six sessions and two sessions for their families. The major training method was lecture and group discussion. Two months after the educational intervention, the results were evaluated. Participants resp-onded to the standard writing question-naires. Information was collected through interviews and data were analyzed by SPSS-13.
Findings: The results indicated a positive impact on knowledge (t=-8.476& p< 0.000) and self management (t=-8.975 & p<0.000) among patients of the intervention group.
Discussion & Conclusion: The results showed the positive role of education program to increase self management among diabetic patients, while implement-ting such programs seem to be effective in the treatment and prevention of diabetes complications.
دیابت نوع دو، خود مراقبتی، آگاهی
type 2 diabetic, self manage-ment, knowledge
26
34
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-25&slc_lang=fa&sid=1
F
Jalilian
فرزاد
جلیلیان
960031947532846002403
960031947532846002403
No
F
Zinat Motlagh
فاضل
زینت مطلق
960031947532846002404
960031947532846002404
No
M
Solhi
مهناز
صلحی
Solhi8o@yahoo.com
960031947532846002405
960031947532846002405
Yes