Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1399
4
1
gregorian
2020
7
1
28
3
online
1
fulltext
fa
نقش گیرنده های گرلینی ناحیه سپتوم میانی در اثرات مورفین
بر تثبیت حافظه در یادگیری اجتنابی غیرفعال
The Role of Middle Septal Ghrelin Receptors in the
Effects of Morphine on Memory Consolidation
in Passive Avoidance Learning
فیزیولوژی
physiology
پژوهشي
Research
<strong><em><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مقدمه:</span></span></em></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">شواهد نشان می</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> دهد مورفین باعث تخریب حافظه می </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">شود. هم چنین هورمون گرلین در ارتباط با حافظه و یادگیری دخالت دارد و اثرات پاداشی مواد مخدر را میانجی‎ گری می ‎کند. در مطالعه حاضر نقش گیرنده‎ های گرلینی ناحیه سپتوم میانی در اثرات مورفین بر تثبیت حافظه در یادگیری اجتنابی غیرفعال بررسی شد.</span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مواد و روش‏ ها:</span></span></em></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">در این مطالعه تجربی، 91 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> طور تصادفی به 13 گروه(7=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">n</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) شامل گروه</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎ های­ سالین(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">ml/kg</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">1)، مورفین(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">mg/kg</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">5/7</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">-</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">5/0) و گرلین(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">l</span></span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">µ</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">nmol/</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">1</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">-</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">0) به همراه مورفین(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">mg/kg</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">5/7) یا سالین(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">ml/kg</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">1)</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">تقسیم شدند. در گروه‎ های دریافت </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">کننده گرلین، بلافاصله پس از آموزش گرلین به درون ناحیه سپتوم میانی تزریق و پس از پنج دقیقه سالین و یا مورفین به صورت زیرجلدی تزریق شد. مرحله آزمون 24 ساعت بعد از آموزش انجام شد. داده­ ها با استفاده از آنالیز واریانس و آزمون تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شدند.</span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> یافته ‏های پژوهش:</span></span></em></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">تزریق پس از آموزش مورفین، مدت زمان ورود به ناحیه تاریک را در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی ‏داری کاهش و مدت زمان ماندن در اتاق تاریک را افزایش می ­دهد(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P<0.001</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">). تزریق گرلین به داخل ناحیه </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">MS</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> فراموشی ناشی از مورفین(5/7 میلی </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">گرم بر کیلوگرم وزن بدن) را مهار نمود(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P<0.001</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">). تزریق گرلین به</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">تنهایی تاثیر معنی ‏داری بر به ‏خاطر‏آوری حافظه نداشت(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P>0.05</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">).</span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">بحث و نتیجه‏ گیری:</span></span></em></strong> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">گرلین قادر است از</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">اثرات</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">تخریبی</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مورفین</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">بر</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">حافظه</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">و یادگیری در</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مدل اجتنابی</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مهاری جلوگیری کرده</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">و احتمالاً</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ناحیه</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">سپتوم میانی</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">در</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">بروز این اثر</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">دخالت دارد.</span></span>
<em>Introduction:</em> Evidence indicates that morphine impairs memory process. Ghrelin hormone has been linked to learning and memory processes and modulates reward properties of addictive drugs. In this study we examined the role of middle septal ghrelin receptors in the effects of morphine on memory consolidation in passive avoidance learning.<br>
<br>
<em>Materials & Methods: </em>In this experimental study, 91 male Wistar rats were randomly divided into 13 (n=7) groups: saline (1ml/kg), morphine (0.5- 7.5 mg/kg), ghrelin (0- 1 nmol/μl) plus morphine (7.5 mg/kg) or saline (1ml/kg). In ghrelin treated groups animals received intra- medial Septum injection of ghrelin immediately after training and 5 min later saline or morphine was injected subcutaneously. Testing phase was done 24 h after training. Data were analyzed using ANOVA analysis followed by Tukey multiple comparison test.<em> Ethics code:</em> IR.ARAKMU.REC.1397.215<br>
<br>
<em>Findings:</em> Post-training administration of morphine reduced step-through latency and increased Total dark chamber compared with saline group (p< 0.001). Intra- medial Septum injection of ghrelin inhibited morphine-induced amnesia (p< 0.001). Administration of ghrelin alone had no significant effect on memory retrieval (P > 0.05).<br>
<br>
<em>Disscution & Conclusions:</em> Ghrelin is able to prevent the deleterious effects of morphine on memory and learning in the inhibitory avoidance model and the medial septal region may be involved in this effect.<br>
گرلین , یادگیری اجتنابی غیرفعال, سپتوم میانی, مورفین, موش صحرایی نر
Ghrelin, Inhibitory avoidance learning, Medial septum, Morphine, Male rat
1
10
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5792-2&slc_lang=fa&sid=1
Soudabe
Dastjani-Farahani
سودابه
دستجانی فراهانی
soudabe.farahanii@gmail.com
9600319475328460041961
9600319475328460041961
No
Department of Biology, Faculty of Science, Arak University, Arak , 38156-8-8349, Iran
گروه زیست شناسی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه اراک، اراک، ایران
Niloufar
Darbandi
نیلوفر
دربندی
N-Darbandi@araku.ac.ir
9600319475328460041960
9600319475328460041960
Yes
Dept of Biology, Faculty of Science, Arak University, Arak, Iran
گروه زیست شناسی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه اراک، اراک، ایران
فرزانه
نظری سرنجه
9600319475328460041962
9600319475328460041962
No
Dept of Biology, Payame Noor University, Tehran, Iran
گروه زیست شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران