Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
28
1
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش مراقبت در منزل به والدین، طبق مدل اعتقاد بهداشتی
بر عود عفونت ادراری کودکان
The Effect of Home Care Education to Parents based on
Health Belief Model on Recurrent Urinary Tract
Infection of Children
پرستاری
nurse
پژوهشي
Research
<strong><em><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مقدمه:</span></span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">با توجه به اهمیت انجام مداخلات آموزشی در جهت افزایش رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری کودکان، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مراقبت در منزل به والدین، طبق مدل اعتقاد بهداشتی بر عود عفونت ادراری کودکان، انجام شد.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مواد و روش ها:</span></span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">در</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">این مطالعه نیمه تجربی با</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">طرح قبل و بعد، 120 کودک مبتلا به عفونت ادراری که از تاریخ 1/7/1396 تا 1/10/1396 در بخش اطفال بیمارستان امام خمینی(ره) بروجرد بستری شدند، همراه با والدینشان با روش نمونه گیری آسان انتخاب و با استفاده از روش بلوک های تصادفی به دو گروه کنترل و آزمون اختصاص یافتند. والدین افراد گروه آزمون مداخله آموزشی طبق مدل اعتقاد بهداشتی را دریافت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه طراحی شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بود که قبل و یک ماه بعد از مداخله آموزشی توزیع گردید. هم چنین آزمایش کشت ادرار جهت تعیین عود عفونت انجام گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> نسخه 21 و نیز آزمون تحلیل چند متغیری، </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">t</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> مستقل، </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">t</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> زوجی، آزمون مقایسه دو نسبت و کای دو تجزیه و تحلیل گردید.</span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته های پژوهش:</span></span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">آموزش سبب کاهش عود مجدد عفونت ادراری کودکان گردید(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P˂0.001</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">). هم چنین</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">میانگین نمرات کسب شده در کل ابعاد الگو پس از آموزش در</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">دو گروه افزایش یافت(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P˂0.001</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">). در حالی که تفاوت میانگین نمرات پس از آموزش در دو گروه، تنها در حیطه های تهدید</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">درک شده(در گروه آزمون </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">3.84 ±1.21</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> و در</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">گروه کنترل(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">3.03±1.07</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">)(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P=0.039</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">)، منافع درک شده(در گروه آزمون </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">18.78±3.14</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> و در گروه کنترل </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">20.1±2.8</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">)(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P=0.019</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">)، رفتار(در گروه آزمون </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">30.81±3.77</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> و در گروه کنترل</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">30.16±3.47</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">)(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P˂0.001</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) و خودکارآمدی(در گروه آزمون </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">29.53±3.49</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> و در گروه کنترل </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">25.2±3.07</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">)</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P˂0.001</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) معنادار بود.</span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">بحث و نتیجه گیری:</span></span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">با توجه به اثربخشی آموزش مراقبت در منزل بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی و تاثیر آن برکاهش عود مجدد عفونت ادراری کودکان، بهتر است که حین ترخیص کودکان مبتلا به عفونت ادراری از بیمارستان، آموزش های لازم به والدین در زمینه اصول مراقبت در منزل انجام گردد.</span></span><br>
<em>Introduction:</em> Regarding to the importance of educational interventions to increase the preventive behaviors of urinary tract infection in children, this study was conducted aimed to investigate the effect of home care education to parents according to the HBM, on recurrence of urinary tract infection in children.<br>
<br>
<em>Materials & Methods:</em> In this quasi-experimental study with a pre and post design, 120 children with UTI who were hospitalized in the pediatric department of Imam Khomeini Hospital in Boroujerd from 23/9/2017 to 23/12/2017 with their parents were selected by simple sampling method and assigned to control and case groups by random block method. The parents of the experimental group received the educational intervention.The data collection tool was questionnaire designed based on health belief model than distributed before and one month after educational intervention. Urin culture was also performed to determine the recurrence. Data were analyzed by SPSS 21 software, multivariate analysis, independent T-test, paired T-test, Chi-square and two-ratio comparison tests.<br>
<br>
<em>Findings:</em> education reduced the recurrence of UTI in children) P˂0.001). Also, the mean scores of the whole dimensions of the model increased after training in the two groups (P˂0.001). While the difference in mean scores after training in the two groups was significant only in the dimensions of perceived threat (in the case group 3.84±1.21, in the control group 3.03±1.07) (P=0.039), benefits (in the case group 18.78±3.14, in the control group 20.1±2.8) (P=0.019), behavior (in the case group 30.81±3.77, in the control group 30.16±3.47)(P<0.001), and self-efficacy (in the case group 29.53±3.49, in the control group 25.2±3.07)(P<0.001).<br>
<br>
<em>Discussion & Conclusions:</em> According to the effectiveness of home-based caring education based on the HBM to parents of children with UTI,on reducing the recurrence of UTI in children, it is better to before of children discharge with urinary tract infection from the hospital, Providing parenting education about the principles of child care, in order to prevent recurrence of UTI.<br>
مراقبت در منزل, والدین, مدل اعتقاد بهداشتی, عفونت ادراری, کودکان
Home Care, Parents, Health belief model, Urinary tract infection, Children
56
66
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4071-2&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Mosavi
زهرا
موسوی
zahramosavi786@yahoo.com
9600319475328460041381
9600319475328460041381
Yes
Dept of Pediatric Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
Meyssam
Amini
میثم
امینی
irandostmeyssam@yahoo.com
9600319475328460041382
9600319475328460041382
No
Dept of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
Ziba
Mohammadi
زیبا
محمدی
ziba.mohammadi14@yahoo.com
9600319475328460041383
9600319475328460041383
No
Dept of Nursing, Asadabad Faculty of medical sciences, Asadabad, Iran
گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، اسدآباد، ایران
Mehdi
Birjandi
مهدی
بیرجندی
Mehdibirjandi@yahoo.com
9600319475328460041384
9600319475328460041384
No
Nutritional Health Research Center, Lorestan University of Medical Sciences,Khorramabad, Iran
مرکز تحقیقات بهداشت تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
Kobra
Rashidi
کبری
رشیدی
krashidi2010@yahoo.com
9600319475328460041385
9600319475328460041385
No
Dept of Internal Surjical Nursing, Faculty of Nursing , Lorestan University of Medical Sciences, Boroojerd, Iran
گروه پرستاری داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، بروجرد، ایران