Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1397
2
1
gregorian
2018
5
1
26
1
online
1
fulltext
fa
مولفه های موثر برترجیح در انتخاب مراکز درمانی توسط بیماران بر اساس عوامل هفتگانه آمیخته بازاریابی در بیمارستان های ایران
Factors Affecting Patients' Preference in Choosing a Hospital Based on Marketing Mix (7p) in Iran
پژوهشي
Research
<br>
<br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;">مقدمه:</span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;">پاسخگویی به تقاضای روزافزون و جلب رضایت بیماران از خدمات بیمارستان ها، از مهم ترین</span> <span style="font-family:b mitra;">عامل در تداوم بقای موسسات خدمات بهداشتی و درمانی به شمار</span> <span style="font-family:b mitra;">می رود</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"> هدف از پژوهش حاضر شناسایی مولفه های موثر بر ترجیح در انتخاب مراکز درمانی</span> <span style="font-family:b mitra;">توسط</span> <span style="font-family:b mitra;">بیماران بر اساس عوامل هفتگانه آمیخته بازاریابی در بیمارستان های ایران می باشد.</span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;">مواد و روش ها:</span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;">پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی</span> <span style="font-family:b mitra;">با هدف کاربردی می باشد که</span> <span style="font-family:b mitra;">به</span> <span style="font-family:b mitra;">صورت</span> <span style="font-family:b mitra;">مقطعی</span> <span style="font-family:b mitra;">در</span> <span style="font-family:b mitra;">سال</span> <span style="font-family:b mitra;">1395</span> <span style="font-family:b mitra;">اجرا</span> <span style="font-family:b mitra;">گردید. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه سلطانی و همکاران استفاده شد که اعتبار آن توسط افراد صاحب نظر تایید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت(%</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">r=85</span></span></span><span style="font-family:b mitra;">). جامعه آماری محدود به بیماران بستری و ترخیصی در بیمارستان های آموزشی درمانی تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی ایران است که به صورت خوشه ای از پنج حوزه کشوری شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز ایران و به صورت تصادفی از هر منطقه دو بیمارستان انتخاب شده است. تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول حجم نمونه برای برآورد یک نسبت 400 نفر تعیین شد. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون کروسکال والیس در نرم افزار ‏</span><span dir="LTR"><span style="font-family:b mitra;">‎</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-family:b mitra;">‎</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS vol.19</span></span></span><span style="font-family:b mitra;">تجزیه و تحلیل گردید. ‏</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;">یافته های پژوهش:</span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;">از بین ابعاد هفتگانه بازاریابی در انتخاب مراکز درمانی بیشترین مقدار شاخص مربوط به قیمت(با میانگین 2/60) و کمترین مربوط به تبلیغات(با میانگین 7/17) می باشد. نوع بیمه در شاخص قیمت و توصیه پزشک معالج در شاخص تبلیغات رتبه اول را کسب نمودند. یافته ها نشان داد بین مولفه های موثر بر ترجیح بیماران در انتخاب بیمارستان رابطه مثبت معنی داری(</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">r=0.278, P=0.00</span></span></span><span style="font-family:b mitra;">) وجود دارد. </span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;">بحث و نتیجه گیری:</span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;">نتایج نشان داد مهم ترین عامل جذب بیماران، پایین بودن هزینه های بیمارستان می باشد؛ راه افزایش استقبال مردم از بیمارستان ها پذیرش همه نوع بیمه می باشد تا سهم پرداختی بیمار کمتر شده و برخی از خدمات به بیماران به صورت رایگان ارایه گردد</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">. </span></span><br>
<em>Introduction:</em> Meeting the increasing demand and satisfaction of patients from hospital services is considered the most important factor in the survival of health care institutions. The aim of this study was to identify the most effective reasons for patients to select health centers based on seven factors of marketing mix (7p) in Iranian hospitals.<br>
<br>
<em>Materials & Methods:</em> The present research is a escriptive-analytical study implemented in a cross-sectional approach in 2016. To collect data, Soltani et al.'s questionnaire, which was validated by qualified people and its reliability was assessed using Cronbach's alpha coefficient (85%), was used. The statistical population of this study covered admited and discharged patients at educational hospitals affiliated to Iran's medical universities, selected out of five counties of north, south, east, west, and center of Iran and randomly selected from two hospitals in each region. Using a sample size formula, a ratio of N = 400 was determined. The obtained data was analyzed using Kruskal Wallis test in SPSS version 19.<br>
<br>
<em>Findings:</em> Among the seven dimensions of marketing in the selection of health centers, the highest index of prices (60.2) and the lowest of advertising (17.7) was the most significant. The type of insurance in the price index and the recommendation of the doctor in the index of advertising ranked first. The findings indicated that there was a significant positive correlation between the factors affecting patients' preferences in choosing a hospital (r=0.278, p=0.00).<br>
<br>
<em>Discussion & Conclusions:</em> The results showed that the most important factor in patients' interests was the low costs of the hospital as well as hospitals’ acceptance of all types of insurance, so that the patients’ payment charge might be reduced and some services provided to them free of charge.<br>
<br>
ترجیح بیمار, آمیخته بازاریابی, بیمارستان
patients’ preference, marketing mix, hospitals, insurance
62
72
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1782-2&slc_lang=fa&sid=1
Azita
Moayeri
آزیتا
معیری
azita.moayeri@yahoo.com
9600319475328460038987
9600319475328460038987
No
Dept of Health Services Management, Faculty of Medicine, Islamic Azad University of Sari, Sari, Iran
گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی ساری، ساری، ایران
Ghahraman
Mahmoudi
قهرمان
محمودی
ghahraman48@yahoo.com
9600319475328460038988
9600319475328460038988
Yes
Dept of Health Services Management, Faculty of Medicine, Islamic Azad University of Sari, Sari, Iran
گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی ساری، ساری، ایران
Fatemeh
Dabaghi
فاطمه
دباغی
f_dabbaghi@yahoo.com
9600319475328460038989
9600319475328460038989
No
Dept of Health Services Management, Faculty of Medicine, Islamic Azad University of Sari, Sari, Iran
گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی ساری، ساری، ایران