Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1397
2
1
gregorian
2018
5
1
26
1
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش مهارت مدیریت خشم بر پرخاشگری دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه شهر ایلام
Effectiveness of Teaching Management Skills on Aggression among Third Grade High School Boy-students in Ilam City (western Iran)
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong><em><span style="font-family:b mitra;">مقدمه:</span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;">هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت های مدیریت خشم بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه شهر ایلام می باشد.</span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;">مواد و روش ها: </span></em></strong><span style="font-family:b mitra;">این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، با طرح گروه کنترل نابرابر می باشد، جامعه آماری این پژوهش شـــامل کلیــــه دانش آموزان پسر سال سوم مقطع متوسطه شهر ایلام می باشد. در این پژوهش به منظور بررسی میزان پرخاشگری آزمودنی ها از پرسش نامه پرخاشگری اهواز استفاده شد. تعداد 40 نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، جهت انتصاب افراد در گروه ها 30 نفر از دانش آموزانی با نمره پرخاشگری بالا انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای در دوره آموزش مدیریت خشم که به شیوه شناختی رفتاری برگزار شد، شرکت نموده اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. </span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;">یافته های پژوهش:</span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;">یافته های حاصل از پژوهش نشان دادند که آموزش مهارت مدیریت خشم بر کاهش پرخاشگری موثر است. بدین صورت که بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون متغیر پرخاشگری با کنترل پیش آزمون در سطح </span><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">P<0.0001</span></span><span style="font-family:b mitra;"> تفاوت معناداری وجود دارد.</span> <span style="font-family:b mitra;"></span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;">بحث و نتیجه گیری:</span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;">یافته های حاصــل</span> <span style="font-family:b mitra;">از پژوهــش نشان داد که آموزش مدیریت خشم در افزایش کنترل خشم و بهبود اسنادهای دانش آموزان موثر است و دانش آموزان می توانند اصول نظریه رفتاری عقلانی و عاطفی را از طریق این نوع برنامه بیاموزند.</span></p>
<p></p>
<p dir="rtl" style="text-align: left;"><em>Introduction</em>: This study aims to investigate effectiveness of teaching management skills on decreasing aggression among third grade high school boy-students in Ilam city.<br>
<br>
<em>Materials & Methods</em><strong>:</strong> This is a semi-experimental study with an unequal control group design. The statistical population of this study consisted of all the high school boy-students in Ilam city (western Iran). In our research, the Ahvaz's aggression questionnaire was used to determine the aggression level among the participants. A total of 40 students were chosen using multistage cluster sampling. In order to assign individuals to the groups, 30 students with high aggressiveness score were selected and randomly assigned to two experimental and control groups. Then, the experimental group participated in a cognitive-behavioral aggression management training course for 10 sessions of 90 minutes; however, the control group did not receive any training.<br>
<br>
<em>Findings</em>: The results indicated that teaching aggression management skills was effective in reducing aggression. There was a significant difference between the experimental and control groups in the post-test scores for the aggression variable with the pre-test control scores at P <0.0001 level.<br>
<br>
<em>Discussion & Conclusions</em>: Our findings suggest that aggression management training is effective in promoting aggression control and improving students' helpful attributions; thus, the students can learn the principles of rational and emotional behavior theory through such a program.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: left;"></p>
مهارت های مدیریت خشم, پرخاشگری, دانش آموزان, مقطع متوسطه
: aggression management skills, improvement, boy-students, high school
113
121
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-968-4&slc_lang=fa&sid=1
Ghobad
Bahamin
قباد
بهامین
ghobbaha@yahoo.com
9600319475328460038999
9600319475328460038999
No
Dept of Psychology, Faculty of Psychology, Payam-e-Nour University, Tehran, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
Majid
Zargham Hajebi
مجید
ضرغام حاجبی
9600319475328460039000
9600319475328460039000
Yes
Dept of Psychology, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Qom, Iran
گروه روانشناسی،واحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی،قم، ایران
Maysam
Mohebi
میثم
محبی
mohebi@gmail.com
9600319475328460039001
9600319475328460039001
No
Dept of Psychology, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Qom, Iran
گروه روانشناسی،واحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی،قم، ایران