Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1397
8
1
gregorian
2018
11
1
26
4
online
1
fulltext
fa
ممیزی برنامه آموزشی دکترای علوم تشریحی ایران بر اساس استاندارد اروپایی
Curriculum Audit of the Iranian Anatomy PhD Program according to ORPHEOUS Standards: A European Standard
آناتومی
anatomy
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong><em><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مقدمه:</span></span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">برنامه آموزشی دکترای علوم تشریحی به عنوان فراهم کننده زمینه برای تربیت افراد متخصص که دارای مهارت­ های لازم ­اند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو، هدف این مطالعه بررسی مقایسه ­ای برنامه آموزشی دکترای علوم تشریحی در ایران با دیگر کشورها بر اساس استاندارهای اروپایی می­ باشد.</span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مواد و روش ها:</span></span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">در این پژوهش توصیفی-مقایسه ای، ابتدا برنامه آموزشی دوره دکترای علوم تشریحی دانشگاه­ های ایران را بررسی و سپس با استاندارد اورفئوس اروپایی در 8 مولفه­ مختلف مقایسه گردید و درصد تطابق هر مولفه با استانداردها بررسی شد. </span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته های پژوهش:</span></span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">دانشگاه­ های ایران با استاندارد اورفئوس در 8 مولفه مقایسه گردید. که در 5 مولفه تطابق 100 درصد با استاندارد اروپایی داشته است و این 5 مولفه شامل برنامه آموزشی، اهداف آموزشی، شیوه­ های آموزشی، مقاطع آموزشی و نقش و جایگاه دانش ­آموختگان بودند. در حالی که مولفه ساختار کلی برنامه آموزشی و مولفه محتوای آموزش محوری و انتخابی دکترای علوم تشریحی در ایران مطابقت 66 درصد با استاندارد اروپایی را کسب کردند. در نهایت مولفه طول دوره آموزشی دکترای علوم تشریحی تنها مطابقت 50 درصد با استاندارد اورفئوس را کسب کرد.</span></span><br>
<strong><em><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">بحث و نتیجه گیری:</span></span></em></strong> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مطالعه حاضر نشان داد که 3 آیتم از مولفه­ های بررسی شده برنامه درسی ایران با استاندارد اورفئوس مطابقت نداشته اند. این سه مورد شامل عدم وجود کمیته نظارت دوره ای و منظم بر پایان­ نامه ها، عدم تطابق طول دوره با برنامه درسی و نیز عدم توانایی برنامه درسی برای حضور دانش ­آموختگان در عرصه­ های بین ­المللی بودند. بنا بر این پیشنهاد می ­شـــود تشکیل کمیته­ های نظارت دوره­ ای و منظم بر روند کار پایان ­نامه ها و نیز بازنگری کوریکولوم دکترای تخصصی علوم تشریحی در ایران در صدر کار قرار بگیرد. </span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><em>Introduction:</em> Curriculum of Anatomy plays an important role in training experts in the Anatomical Science. Therefore, this study aimed to audit the Iranian curriculum for Anatomy PhD program according to European standards (ORPHEOUS).<br>
<br>
<em>Materials & Methods:</em> This descriptive-comparative study initially investigated the content and structure of Iranian curriculum of Anatomy PhD program, and then compared it to ORPHEOUS standards. This European standard elaborates the curriculum in eight facets and identifies the level of alignment between Iranian and European curriculum with respect to each facet.<br>
<br>
<em>Findings:</em> Our findings indicated that the Iranian curriculum for Anatomy PhD program was 100% in concord with the European standards in five facets including course programs, educational content, teaching methods, educational level, and role of graduates. However, two facets obtained 66% concordance to ORPHEOUS, namely educational structure and course-based teaching. Finally, the duration of Iranian program was only 50% similar to what ORHEOUS has recommended as the standard duration for PhD programs.<br>
<br>
<em>Discussion & Conclusions: </em>This study revealed that three facets of the Iranian curriculum for Anatomy PhD program were not fully consistent with the European standards. These three facets were lack of provisional committee to monitor progress in students’ theses, lack of compatibility between the offered duration of study and the real time it takes to graduate, and lastly, lack of the program’s ability to attend in the international arena. Therefore, it is recommended to establish a provisional committee for monitoring progress in students’ theses and to revise the curriculum accordingly.</p>
برنامه آموزشی, علوم تشریحی, استاندارد اورفئوس
Curriculum, Anatomy, ORPHEOUS standards
136
141
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3922-1&slc_lang=fa&sid=1
Mostafa
Rezaietavirani
مصطفی
رضایی طاویرانی
9600319475328460037274
9600319475328460037274
No
Proteomics Research Center, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مرکز تحقیقاتی پروتئومیکس، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
Yousef
Sadeghi
یوسف
صادقی
9600319475328460037275
9600319475328460037275
No
Dept of Anatomy, Faculty of Medicine, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آناتومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
Forouzan
Kavarizadeh
فروزان
کاوری زاده
Forouzankawarizadeh@yahoo.com
9600319475328460037276
9600319475328460037276
Yes
Depat of Medical Education, Faculty of Medical Science Education, Shahd Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آموزش پزشکی، دانشکده علوم آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران