Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1392
9
1
gregorian
2013
12
1
21
6
online
1
fulltext
fa
اثربخشی بازی درمانی به شیوه شناختی- رفتاری مایکنبام در کاهش کمرویی و گوشه گیری اجتماعی دانش آموزان دبستانی شهرملکشاهی
The effect of play therapy with a cognitive approach - behavioral Mayknbam reduce shyness and social withdrawal malekshahy city school students
روانشناسی
psychology
پژوهشي
Research
مقدمه: یکی از مشکلات عمده که تأثیربازدارنده ومهم برکارآمدی وپویایی کودکان ونوجوانان داردکمرویی است.کمرویی را به عنوان واکنش های منفی فرد به بودن با غریبه ها یا آشنایان سببی تعریف کرده اند. از علل عمده کمرویی شناخت های آسیب دیده یا پردازش های شناختی نابهنجار در کودکان است.یکی از مداخلات درمانی مؤثردر کاهش کمرویی کودکان بازی درمانی است.لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بازی درمانی به شیوه شناختی- رفتاری مایکنبام درکاهش کمرویی وگوشه گیری اجتماعی انجام شد
مواد و روش ها: روش پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است. که تعداد50 دانش آموز پسر سال اول ودوم دبستان که درسال تحصیلی 89-90 درشهر ملکشاهی مشغول به تحصیل بوده ، به شیوه نمونه گیری خوشه ایی چندمرحله ای انتخاب شدند.چک لیست رفتاری کمرویی به عنوان ابزار پژوهش قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل (بازی درمانی شناختی - رفتاری) اجرا گردید و سپس داده های بدست آمده بااستفاده ازروش های آمارتوصیفی وآمار استنباطی تحلیل کوواریانس(ANCOVA)موردتحلیل قرارگرفت.
یافته های پژوهش: جهت بررسی اثربخشی مداخلات درمانی مایکنبام در کاهش کمرویی وگوشه گیری اجتماعی دانش آموزان دبستانی از تحلیل کوواریانس استفاده شد.نتایج نشان داد که دو گروه در شرایط پیش از درمان تفاوت قابل توجهی در میزان کمرویی وگوشه گیری اجتماعی نداشتند.درحالی که پس از مداخله(بازی درمانی مایکنبام) مقدارF(69.247) مشاهده شده در سطح 05/0 معنیدار است. همچنین میانگین نمره ی کلی کمرویی وگوشه گیری اجتماعی براساس چک لیست رفتاری کمرویی درتمام شاخص ها،پس از انجام بازی درمانی با رویکرد شناختی – رفتاری مایکنبام نسبت به قبل از انجام مداخله،معنادار است( 05/0P< ).
بحث ونتیجه گیری: بازی درمانی به شیوه شناختی- رفتاری مایکنبام دردرمان وکاهش کمرویی وگوشه گیری اجتماعی دانش آموزان دبستانی مؤثر است.
Abstract
Introduction: one of the major problems is that inhibition effectevence the efficiency and dynamism children and adolescent was shyness. Shyness as a definition negative reaction to being with strangers or acquaintances. The major causes of shyness damaged or abnormal cognitive processing in children. Play therapy is One of the interventions use full at reduces shyness in children. The aim of this research was to investigate the effectiveness of play therapy cognitive - behavioral Maykenbam at the reducing shyness and social withdrawal.
Materials & Methods: Method study with experimental pretest and past test at control group. For this purpose, 50 male students in the first and second grade elementary schools range malekshahy city in the academic year 90-89 were, the spatial sampling Multi-stage clusters were selected. Behavioral check list shyness as a research tool before and after implementation of the independent variable (play therapy cognitive - behavioral) was performed and then the data obtained using SPSS software and Using two levels of descriptive and inferential statistic approaches (frequencies, T-test and ANCOVA) were used.
Findings: To evaluate the efficacy of therapeutic interventions mayknbam in reducing shyness and social withdrawal student elementary schools of Analysis of Covariance (ANCOVA) was used. He results showed that two groups in terms of before treatment no significant difference at scores shyness and social withdrawal. While after the intervention (play therapy myknbam) of was observed F (69.247) in levels. /05 are significant. The overall average score of shyness and social withdrawal based on behavioral check list shyness all the indicators, after play therapy cognitive - behavioral Maykenbam than before intervention , is significant (p<0/05).
Discussion & Conclusion: Play Therapy Cognitive - behavioral Mayknbam at the treatment and reducing shyness and social withdrawal at students' elementary schools is effective.
بازی درمانی شناختی- رفتاری ، کمرویی ، گوشه گیری اجتماعی ، رویکرد مایکنبام
play therapy cognitive – behavioral, shyness, social withdrawal, approach cognitive- behavioral Mayknbam
96
105
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-250-1&slc_lang=fa&sid=1
mehdi
Ghyasizadeh
مهدی
غیاثی زاده
mehdi.ghiasy@gmail.com
9600319475328460010426
9600319475328460010426
Yes
UNIVERSITY
دانشگاه آزاد