Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1393
6
1
gregorian
2014
9
1
22
4
online
1
fulltext
fa
بررسی ارتباط روابط عاطفی بین والدین و فرزندان بر روی سازگاری تحصیلی دانشجویان سال اول دانشگاه علوم پزشکی همدان
The relationship between parental attachment and students’ academic adjustments among first year student in Hamadan University of Medicine and Health Sciences
روانشناسی اجتماعی
social psychology
پژوهشي
Research
هدف : هدف از این تحقیق تعیین روابط عاطفی والدین وفرزندان و تاثیر آن بر سازگاری تحصیلی دانشجویان سال اول دانشگاه علوم پزشکی همدان بود. روش کار: یک مطالعه مقطعی بر روی 395 نفر دانشجو ی سال اول که بین 19-17 سال سن داشتند در نیمسال اول 90-1389 انجام شد. نمونه هابصورت در دسترس از دانشکده های مختلف جمع آوری شد. داده ها توسط پرسشنامه ای که شامل اطلاعات دموگرافیک، و مقیاسهای خودکارآمدی، دلبستگی به والدین، نزاعهای والدین، رفتار اجتماعی و سازگاری تحصیلی دانشجویان بود تکمیل گردید. داده ها با آزمونهای مناسب توصیفی و استباطی آماری با نرم افزار SPSS (17) تجزیه تحلیل گردید. نتایج : میانگین سنی دانشجویان مورد بررسی57/18 سال با انحراف معیار 43/0 بود . بیشتر دانشجویان دختربودند (70.6%) . 72 % در مقطع کارشناسی تحصیل می کردندو 82% از دانشجویان در خوابگاههای دانشجویی و 15% با خانواه خود زندگی می کردند. در خانواده هایی که دلبستگی بین والدین و فرزند زیاد بود و نزاعهای کمتری بین والدین وجود داشت، سازگاری تحصیلی دانشجویان بیشتر بود. همچنین دانشجویانی که مهارتهای اجتماعی بالاتری داشتنداز سازگاری تحصیلی بهتری برخوردار بودند (p<0.01) . نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نقش کیفیت ارتباطات بین والدین و فرزند را بر سازگاری تحصیلی دانشجویان نشان می دهد. حمایت و درک خانواده نقش بسزایی در حل مشکلات دانشجویان در دانشگاه دارد . از اینرو نقش خانواده باید مورد توجه سیاستگذران آموزش عالی کشور قرار گیرد.
Aim: The purpose of this study was to determine the relationship between parental attachment and students’ academic adjustments among first year student in Hamadan University of Medicine and Health Sciences. Methods: A cross-sectional study was conducted on 395 first year students between 17-19 years old were requited through in convenience method during first semester 1389-90. Data were collected by a structured questionnaire including, socio-demography, parental attachments, inter- parental conflicts, social skills, and academic achievements. Data were analyzed by descriptive and interferential statistics through SPSS (version 17). Results: The results showed that the mean age of students was 18.57(SD 0.43). Most of students were female (70.6%). 72% were studied in bachelor level. The most of students (82%) were lived in universities' campuses and 15% lived with their family. In the families having the higher parental attachments and the lower inter-parental conflicts, their students had higher level of academic adjustments. In addition students who had higher social skills had better academic adjustments than others (p<0.01). Conclusions: The results reveled the role of the quality of parent-child relationships on their students' academic adjustments. Parental supports and understanding have an important role in solving student's problems in universities .Therefore it should be considered by higher education administration policies.
سازگاری تحصیلی, دانشجو, دلبستگی والدین , نزاعهای والدین , نوجوان
Academic Adjustments, Students, Parental Attachments, Inter-Parental Conflicts, Adolecsent
83
90
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1274-1&slc_lang=fa&sid=1
N
Parsa
نکیسا
پارسا
nakisa15@yahoo.com
9600319475328460016033
9600319475328460016033
No
Research Institue of Behavioral Disorder and Substance Abuse, Hamadan University of Medical Sciences
مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی همدان
M
Ahmad Panah
محمد
احمد پناه
ahmadpanah@umsha.ac.ir
9600319475328460016034
9600319475328460016034
No
Research Institue of Behavioral Disorder and Substance Abuse, Hamadan University of Medical Sciences
مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی همدان
P
Parsa
پریسا
پارسا
Parsa@umsha.ac.ir
9600319475328460016035
9600319475328460016035
Yes
Research Center of Chronic Diseases Care in Home, Hamadan University of Medical Sciences
مرکز تحقیقات بیماریهای مزمن در منزل ، دپارتمان بهداشت مادر و کودک دانشگاه علوم پزشکی همدان
A
Ghaleiha
علی
قلعه ایها
ghaleiha@umsha.ac.ir
9600319475328460016036
9600319475328460016036
No
Research Institue of Behavioral Disorder and Substance Abuse, Hamadan University of Medical Sciences
مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی همدان