Journal of Ilam University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
J. Ilam Uni. Med. Sci.
Medical Sciences
http://sjimu.medilam.ac.ir
96
journal96
1563-4728
2588-3135
doi
fa
jalali
1392
11
1
gregorian
2014
2
1
21
7
online
1
fulltext
fa
رابطه بین باورهای فراشناختی، خودکارآمدی، خوشبینی با اضطراب امتحان دانشجویان علوم پزشکی
Relationship among metacognitive beliefs, self- efficacy, optimism and exam anxiety of medical science students
روانشناسی
psychology
پژوهشي
Research
چکیده
مقدمه: این تحقیق به بررسی رابطه بین باورهای فراشناختی، خودکارآمدی، خوشبینی و اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران می پردازد. از اهداف دیگر این تحقیق بررسی تفاوت بین اضطراب امتحان، باورهای فراشناختی، خودکارآمدی و خوشبینی دانشجویان دختر و پسر بود.
روش: در این پژوهش از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. نمونه تحقیق شامل207 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامه های اضطراب امتحان اسپیلبرگر، فرم کوتاه پرسشنامه فراشناخت، خودکارآمدی شرر و آزمون جهتگیری زندگی تجدید نظر شده را تکمیل نمودند. داده ها بوسیله روشهای آماری رگرسیون گام به گام، همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل بررسی شدند.
یافته ها : رابطه مثبت معنی داری بین باورهای فراشناختی ناکارآمدی مانند افکار مثبت در مورد نگرانی، خودآگاهی شناختی و اعتماد شناختی با اضطراب امتحان وجود دارد. این عوامل به همراه خوشبینی و خودکارآمدی که به طور منفی با اضطراب امتحان ارتباط دارند در مجموع 27 درصد واریانس اضطراب امتحان را تبیین می کنند. همچنین نتایج نشان داد اضطراب امتحان و عامل فراشناختی باورهای منفی در مورد کنترل ناپذیری افکار دانشجویان دختر بطور معنی دار بیشتر از پسران است اما هیچ تفاوت معنی داری بین سایر باورهای فراشناختی ناکارآمد، خودکارآمدی و خوشبینی دانشجویان دختر و پسر وجود ندارد.
نتیجه گیری: نتایج حاکی از آنست که باورهای فراشناختی، خودکارآمدی و خوشبینی،نقش مهمی در اضطراب امتحان دارند بنابراین در نظر گرفتن این عوامل در اقدامات درمانی و آموزشی جهت کاهش اضطراب می تواند بسیار مؤثر باشد.
Introduction: The main purpose of this investigation was study relationship among metacognitive beliefs, self- efficacy, optimism and exam anxiety in Mazandaran medical university. Other aims of this were study difference between two sexes in exam anxiety, metacognitive beliefs, self- efficacy and optimism.
Method:The sample of study included 207 students that selected with randomize cluster sampling and answered to Spielberger Exam Anxiety Inventory , short form of metacognitive questionnaire, Sherer self- efficacy inventory and revised form of Life Orientation Exam. Data was analyzed by stepwise regression, Pierson correlation and independent t-exam.
Findings: There are positive significant relationship between dysfunctional metacognitive beliefs, positive beliefs about worry, Cognitive Self-consciousness and Cognitive Confidence. These factors with self- efficacy, optimism accounted for 27 present of the variation in the of exam anxiety. Moreover, the result showed that female exam anxiety and negative beliefs about thoughts uncontrollability was significantly greater from male but there were not any significant difference among other dysfunctional metacognitive beliefs and self- efficacy, optimism of two sexes.
Conclusion: The result showed that metacognitive beliefes, self- efficacy and optimism have important role in exam anxiety therefore these factors should be considered in educational and therapeutic actions for reduction exam anxiety.
اضطراب امتحان، باورهای فراشناختی، خودکارآمدی، خوشبینی
exam anxiety, metacognitive beliefes, self- efficacy, optimism
9
16
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-922-2&slc_lang=fa&sid=1
m
birami
منصور
بیرامی
9600319475328460011524
9600319475328460011524
No
m
pour faraj omran
مجید
پورفرج عمران
m.pourfaraj@gmail.com
9600319475328460011525
9600319475328460011525
Yes