TY - JOUR JF - sjimu JO - J. Ilam Uni. Med. Sci. VL - 23 IS - 4 PY - 2015 Y1 - 2015/10/01 TI - Investigating Local Foods Consumption Motivation in Ilam in 2013 TT - بررسی انگیزه های مؤثر بر مصرف غذاهای محلی در شهر ایلام در سال 1392 N2 - مقدمه: غذاهای محلی از نظر ارزش غذایی، عاری بودن از نگهدارنده‌ های شیمیایی و ارزان بودن از بهترین مواد غذایی در مناطق مختلف کشور محسوب می ‌گردند. غذاها بر اساس مجموعه ای از انگیزه ها انتخاب می شوند، بنا بر این هدف این تحقیق بررسی میزان مصرف و انگیزه های موثر بر مصرف غذای محلی در شهر ایلام می باشد. مواد و روش ها: در یک مطالعه توصیفی و به روش مقطعی 185 نفر از مردم شهر ایلام با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و توسط پرسش نامه، مورد ارزیابی قرار گرفتند؛ که سوالات مربوط به میزان مصرف با ضریب پایایی 72/0، محقق ساخته بوده و سوالات مربوط به انگیزه با ضریب پایایی 91/0، تعدیل شده پرسش نامه استپتتو و همکاران بوده است. روایی پرسش نامه نیز بر اساس نظر متخصصین مورد تایید قرار گرفت. داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون های همبستگی و رگرسیون خطی تک متغیره آنالیز شدند. یافته های پژوهش: در این مطالعه 2 درصد حجم نمونه بیان شده که هرگز در طول ماه غذای محلی مصرف نمی کنند و میزان مصرف 57 درصد نمونه ها برابر با 2 تا 3 بار در ماه است که در کل میزان مصرف به شدت کم می باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد انگیزه های سلامتی(r=0.238, P0.001)، محتوای طبیعی(r=0.291, P=0.000)، خلق و خوی(r=0.169, P=0.023)، راحتی(r=0.239, P=0.001)، جاذبه حسی(r=0.186, P=0.012)، قیمت(r=0.353, P=0.000)، آشنایی(r=0.145, P=0.050) و پرستیژ(r=0.327, P=0.000) با مصرف غذای محلی دارای رابطه مثبت معناداری هستند و بر اساس نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون تک متغیره، این انگیزه ها اثر معناداری بر مصرف غذای محلی دارند. بحث و نتیــجه گیری: با توجه به پایین بودن میزان مصرف غذاهای محلی، بالا بردن آگاهی مردم از طریق تبلیغات رسانه ای در مورد مزایای مصرف غذای محلی ضرورتی انکارناپذیر می باشد. SP - 1 EP - 9 AU - Bastamipour, Maryam AU - Mohamadi, Esfandyar AU - Pourashraf, Yasan AU - Sayehmiri, Korosh AD - Ilam University of Medical Sciences KW - Motivations KW - Consumption KW - Local food UR - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1133-fa.html ER -