%0 Journal Article %A Rezaietavirani, Mostafa %A Sadeghi, Yousef %A Kavarizadeh, Forouzan %T Curriculum Audit of the Iranian Anatomy PhD Program according to ORPHEOUS Standards: A European Standard %J Journal of Ilam University of Medical Sciences %V 26 %N 4 %U http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-4254-fa.html %R 10.29252/sjimu.26.4.136 %D 2018 %K Curriculum, Anatomy, ORPHEOUS standards, %X مقدمه: برنامه آموزشی دکترای علوم تشریحی به عنوان فراهم کننده زمینه برای تربیت افراد متخصص که دارای مهارت­ های لازم ­اند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو، هدف این مطالعه بررسی مقایسه ­ای برنامه آموزشی دکترای علوم تشریحی در ایران با دیگر کشورها بر اساس استاندارهای اروپایی می­ باشد. مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی-مقایسه ای، ابتدا برنامه آموزشی دوره دکترای علوم تشریحی دانشگاه­ های ایران را بررسی و سپس با استاندارد اورفئوس اروپایی در 8 مولفه­ مختلف مقایسه گردید و درصد تطابق هر مولفه با استانداردها بررسی شد. یافته های پژوهش: دانشگاه­ های ایران با استاندارد اورفئوس در 8 مولفه مقایسه گردید. که در 5 مولفه تطابق 100 درصد با استاندارد اروپایی داشته است و این 5 مولفه شامل برنامه آموزشی، اهداف آموزشی، شیوه­ های آموزشی، مقاطع آموزشی و نقش و جایگاه دانش ­آموختگان بودند. در حالی که مولفه ساختار کلی برنامه آموزشی و مولفه محتوای آموزش محوری و انتخابی دکترای علوم تشریحی در ایران مطابقت 66 درصد با استاندارد اروپایی را کسب کردند. در نهایت مولفه طول دوره آموزشی دکترای علوم تشریحی تنها مطابقت 50 درصد با استاندارد اورفئوس را کسب کرد. بحث و نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که 3 آیتم از مولفه­ های بررسی شده برنامه درسی ایران با استاندارد اورفئوس مطابقت نداشته اند. این سه مورد شامل عدم وجود کمیته نظارت دوره ای و منظم بر پایان­ نامه ها، عدم تطابق طول دوره با برنامه درسی و نیز عدم توانایی برنامه درسی برای حضور دانش ­آموختگان در عرصه­ های بین ­المللی بودند. بنا بر این پیشنهاد می ­شـــود تشکیل کمیته­ های نظارت دوره­ ای و منظم بر روند کار پایان ­نامه ها و نیز بازنگری کوریکولوم دکترای تخصصی علوم تشریحی در ایران در صدر کار قرار بگیرد. %> http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-4254-fa.pdf %P 136-141 %& 136 %! %9 Research %L A-10-3922-1 %+ Depat of Medical Education, Faculty of Medical Science Education, Shahd Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran %G eng %@ 1563-4728 %[ 2018