TY - JOUR T1 - A Comparative Study of Phonological Processing in Bilingual Elementary Students with Down syndrome in Kurdish and Persian TT - بررسی مقایسه ای اختلالات واجی کودکان دو زبانه مبتلا به سندرم داون در دو زبان کردی و فارسی JF - sjimu JO - sjimu VL - 24 IS - 5 UR - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-3788-fa.html Y1 - 2016 SP - 71 EP - 82 KW - Phonological processing KW - Down syndrome KW - Bilingualism N2 - مقدمه: از آن جا که کودکان مبتلا به سندرم داون از مشکلات تولیدی از جمله مشکلات واجی رنج می­ برند، و به نظر می ­رسد که چنین اختلالاتی در زبان ­های مختلف متفاوت باشند، لذا در این مطالعه به بررسی مقایسه ­ای فرآیند­های واجی در کودکان دو زبانه (فارسی-کردی) مقطع ابتدایی مبتلا به سندرم داون در دو زبان فارسی و کردی پرداخته می­ شود. مواد و روش­ ها: روش تحقیق از نوع میدانی و توصیفی بوده و جامعه آماری مورد استفاده کودکان دو زبانه کردی-فارسی آموزش پذیر مقطع ابتدایی مبتلا به سندرم داون در مدارس شهر ایلام بوده که همه از نظر شنوایی و اندام­ های گفتاری طبیعی بودند و در مجموع مشتمل بر ده نفر بوده ­اند. از آزمون رایج و استاندارد آواشناسی کردی و فارسی متداول در مدارس استثنایی برای استخراج فرآیند­های واجی استفاده­ شده و هم چنین تجزیه و تحلیل داده­ ها به کمک نرم افزار SPSS و استفاده از آزمون t انجام شده است. یافته­ های پژوهش: تحلیل انجام شده بر روی داده­ های تحقیق نشان داد که بین عملکرد زبانی بیماران در دو زبان کردی و فارسی تفاوت معناداری وجود ندارد و اختلالات واجی آن ها در دو زبان تقریباً به یک میزان است. علاوه بر آن هیچ گونه ارتباط معناداری بین جنسیت و اختلالات واجی در اکثر فرآیند­های واجی مشاهده ­نشد، و عملکرد دخترها و پسرها تقریباً یکسان بود، و صرفاً فرآیندهای جانشینی، و کاهش خوشه ­ای بین پسران و دختران، دارای تفاوت معناداری بود(P<0.002). بحث و نتیجه ­گیری: در مجموع بررسی ارتباط بین متغیرهای جنسیت، زبان و فرآیند­های واجی نشان می ­دهد، که ارتباط معناداری بین نوع زبان و جنسیت و آگاهی واجی وجود نداشته است و خطا­های واجی ممکن است ناشی از انحراف باشد. M3 10.18869/acadpub.sjimu.24.5.71 ER -