TY - JOUR T1 - Developing a Tool for Measuring HIV/AIDS Literacy for Iranian Society TT - تدوین ابزار سنجش سواد ایدز برای جامعه ایرانی JF - sjimu JO - sjimu VL - 24 IS - 5 UR - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-3158-fa.html Y1 - 2016 SP - 138 EP - 150 KW - Questionnaire KW - Health Literacy KW - HIV/AIDS N2 - مقدمه: طراحی مداخلات اثربخش برای پیشگیری و کنترل ایدز که ویژگی هایی متفاوت با سایر بیماری های واگیر دارد، مستلزم تناسب این برنامه ها با سطح سواد سلامت مخاطبان است. با توجه به نبود ابزار اختصاصی برای سنجش سواد ایدز، این پژوهش با هدف تدوین چنین ابزاری انجام شد. مواد و روش ها: با انتخاب چارچوب TOFHLA از بین ابزارهای موجود سنجش سواد سلامت، ابتدا محتوای کلی با جستجوی هدفمند در متون فارسی مرتبط با موضوع تهیه و با انتخاب بخش های مهارتی این محتوا، سه محور پیشگیری از بیماری، درمان و مراقبت، و ارتقای سلامت در این محتوا جدا شد. با تدوین گویه های اولیه هر بخش و قرار دادن آن ها در سه بخش مهارت های جستجو و کسب، تفسیر و درک، و به کارگیری اطلاعات، پیش نویس پرسش نامه تدوین شد. روایی ابزار با نظر خواهی از صاحب نظران از طریق برگزاری نشست خبرگان و محاسبه نسبت و شاخص روایی محتوا تائید شد. همبستگی درونی پرسش نامه با محاسبه آلفا کرونباخ و پایایی پرسش نامه با استفاده از آزمون-بازآزمون مورد تایید قرار گرفت. یافته های پژوهش: نسبت و شاخص روایی محتوای ابزار به ترتیب 8/0 و 77/0، آلفای کرونباخ 75/0 و ضریب همبستگی نمرات آزمون و بازآزمون 78/ 0به دست آمد. بحث و نتیجه گیری: ابزار تدوین شده برای سنجش سواد ایدز روایی و پایایی قابل قبولی داشت و امکان استفاده از آن برای دسته بندی جامعه ایرانی با هدف طراحی و اجرای برنامه های آموزشی متناسب با سواد سلامت آنان وجود دارد. M3 10.18869/acadpub.sjimu.24.5.138 ER -