%0 Journal Article %A Fayazi, Morteza %A Hasani, Jafar %A Mohammadkhani, Shahram %T The Role of Brain-Behavioral Systems in Internet Addiction: With Regard to Revised Reinforcement Sensitivity Theory %J Journal of Ilam University of Medical Sciences %V 24 %N 2 %U http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2572-fa.html %R 10.18869/acadpub.sjimu.24.2.119 %D 2016 %K Brain-behavioral systems, Internet addiction, Reinforcement sensitivity theory, %X مقدمه: اعتیاد به اینترنت یکی از مشکلاتی است که در زمینه شمول یا عدم شمول آن در نسخه پنجم کتابچه تشخیصی و آماری اختلال‌ های روانی(DSM-V) بحث‌ های زیادی صورت گرفت. از آن جا که ویژگی ‌های شخصیتی یکی از عوامل زمینه‌ ساز رفتارهای پرخطر محسوب می‌ شود، این پژوهش به بررسی نقش متغیرهای عصبی- رفتاری شخصیت در اعتیاد به اینترنت پرداخته است. مواد و روش ها: مطالعه حاضر در زمره طرح‌ های همبستگی می ‌باشد. به‌ منظور انجام مطالعه از میان تمامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی تهران(واحد کرج) 359 نفر(196 پسر و 163 دختر) به روش نمونه ‌گیری خوشه ‌ای چندمرحله‌ ای انتخاب شده و پرسش نامه پنج عاملی جکسون و آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ را تکمیل نمودند. داده‌ ها پس از جمع ‌آوری از طریق روش رگرسیون گام ‌به‌ گام و توسط نرم ‌افزار SPSS vol.22 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ های پژوهش: نتایج نشان داد که مولفه‌ های انجماد و ستیز از سیستم ستیز/گریز/انجماد با اعتیاد به اینترنت رابطه معناداری داشته و قابلیت پیش ‌بینی اعتیاد به اینترنت را دارند(P<0.001, R2=0.16, R=0.40). پس از انجام تحلیل به تفکیک جنسیت، هر سه مولفه انجماد، گریز و ستیز در پسرها(P<0.001, R2=0.30, R=0.55) و ستیز و انجماد در دخترها(P<0.001, R2=0.7, R=0.26) قابلیت پیش ‌بینی اعتیاد را داشتند. بحث و نتیجه‌ گیری: از میان سیستم ‌های مغزی-رفتاری تنها ترس و حساسیت نسبت به محرک‌ های تهدیدکننده در اعتیاد به اینترنت نقش دارد و این می‌ تواند حکایت از آن داشته باشد که اعتیاد به اینترنت با سایر رفتارهای پرخطر تفاوت‌ هایی دارد. از این ‌رو، در مفهوم‌ پردازی برای پیشگیری و درمان اعتیاد به اینترنت باید حساسیت افراد نسبت به تنبیه و ترس بیش از حسایست به پاداش مدنظر قرار گیرد. %> http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2572-fa.pdf %P 119-129 %& 119 %! %9 Research %L A-10-2267-1 %+ Dept of Clinical Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran %G eng %@ 1563-4728 %[ 2016