TY - JOUR JF - sjimu JO - J. Ilam Uni. Med. Sci. VL - 21 IS - 4 PY - 2013 Y1 - 2013/10/01 TI - Study of Effective Factors on Depression, Perceived Stress and Perceived Social Support and their Relationship among Students Living in Dormitories of Shahid Beheshti University of Medical Science TT - بررسی عوامل موثر بر افسردگی، استرس درک شده و حمایت اجتماعی درک شده و ارتباط میان آن ها در دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی N2 - مقدمه: افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های اعصاب و روان است که به زمان و مکان و شخص خاصی محدود نیست و همه گروه ها و رده های جامعه را در بر می گیرد. زیان بخش ترین اثر استرس طولانی مدت، ایجاد اختلال در عملکرد موثر قدرت تفکر و یادگیری گزارش شده است. حمایت اجتماعی، آسیب پذیری فرد را نسبت به استرس، افسردگی و انواع بیماری های روانی و جسمانی کاهش می دهد. هدف این مطالعه تعیین عوامل موثر بر افسردگی، استرس درک شده و حمایت اجتماعی درک شده و ارتباط میان آن ها در دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه اپیدمیولوژیک از نوع توصیفی- تحلیلی بود که روی 390 نفر از دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. نحوه انجام مطالعه بدین شرح بود که ابتدا به روش تصادفیساده از بین خوابگاه ها، دو خوابگاه(یکی از خوابگاه برادران و یکی از خوابگاه خواهران) را انتخاب کرده سپس با مراجعه به خوابگاه ها در اواسط ترم، پرسش نامه هایی(پرسش نامه افسردگی بک، پرسش نامه چند بعدی حمایت اجتماعی درک شده و پرسش نامه استرس درک شده) در اختیار آنان قرار داده شد و داده های مورد نیاز از آنان جمع آوری شد. داده های جمع آوری شده پس از ورود به نرم افزار SPSS vol.16 با استفاده از آمار توصیفی و برای بررسی ارتباط بین هریک از فاکتورها از آزمون های ANOVA، ضریب همبستگی پیرسون, آزمون tمستقل ،کای اسکوئر و Fisher exact test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته های پژوهش: نتایج نشان داد 5/30 درصد از دانشجویان وضعیت تحصیلی و شغلی را منبع استرس در زندگی دانشجویی خود ذکر کرده بودند. میانگین نمرات استرس درک شده 27/8±84/26، حمایت اجتماعی درک شده 56/9±32/28 و افسردگی 02/9±10/12 بوده است. 7/49 درصد از دانشجویان به درجات مختلفی دچار افسردگی بودند. بین استرس درک شده، حمایت اجتماعی درک شده و افسردگی رابطه آماری معنی داری وجود داشت.(P SP - 99 EP - 106 AU - mortazavi tabatabaee, a AU - ramazan khani, a AU - gharli pour, z AU - babaee haidar abadi, a AU - tavasoli, e AU - matlabi ghaen, m AU - gilasi, hr AU - kermani ranjbar, t AU - fakharzadeh, m AD - KW - perceived stress KW - perceived social support KW - depression KW - students. UR - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1252-fa.html ER -